Vrouwen doen boodschappen, mannen “aankopen”

Gezinspraak tijdens aankoopprocessen in families, maar rolpatronen traditioneel

Over gezinsaankopen wordt veel overleg gevoerd binnen families. Alle gezinsleden hebben in meer of mindere mate invloed op het aankoopproces. Dit mede omdat ieder gezinslid zijn eigen rol, zijn eigen criteria en zijn eigen strategie heeft om invloed uit te oefenen op het aankoopproces. Per productcategorie kunnen deze rollen ook wisselen. Het traditionele rolpatroon is duidelijk herkenbaar. Moeders beslissen over de dagelijkse boodschappen maar vaders hebben de grootste stem bij de aankoop van een auto en bijvoorbeeld een televisie. Duidelijk is dat het gezin zich heeft ontwikkeld tot een decision making unit (DMU). In deze whitepaper wordt gekeken naar de invloed van gezinsleden op de aankoop van producten. Want hebben ze eigenlijk wel zoveel invloed als zij zelf denken, of overschatten zij hun eigen invloed wel eens?

Lees hier de hele whitepaper Boodschappen-1. Meer weten over families? Kijk op het Kenniscentrum van Bindinc.

Marja Ruigrok

Over Marja Ruigrok

Connector en ondernemer. Oprichter en partner van marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel, voormalig fractievoorzitter van de Amsterdamse VVD, bestuurder, commissaris, raad van toezicht, kwartiermaker en ambassadeur van diverse organisaties, spreker, investeerder en mentor voor (impact) ondernemers. 

Geef een reactie