Ondernemen in de stad: kerstbomenverkoop

Om inzicht te krijgen in hoe de gemeente het Amsterdamse vestigingsklimaat zo aantrekkelijk mogelijk kan maken en ondernemerschap in de stad zo goed mogelijk kan faciliteren, gaat VVD-economiewoordvoerder Marja Ruigrok het gesprek met ondernemers aan. Ditmaal sprak Marja met Alex Zonneveld, eigenaar en oprichter van Kerstbomen Amsterdam.

 

Succesvol experiment

Het is inmiddels alweer het zesde jaar dat de 27-jarige Alex Zonneveld kerstbomen verkoopt. In 2008 begonnen Alex en zijn toenmalige compagnon in hun studententijd voorzichtig te ruiken aan het ondernemerschap. Samen besloten ze te experimenteren met de verkoop van kerstbomen op het zojuist opgeleverde Westerdok. Er was immers geen enkel ander verkooppunt in de directe omgeving en iedereen die er woonde was nieuw in de buurt. De kersverse bewoners van het complex waren dolenthousiast, waardoor het onschuldige experiment een groot succes werd. Beide studenten realiseerden zich daarom direct dat dit niet iets eenmaligs was.

Goede service

Na het succesvolle experiment in de winter van 2008 is de aanpak ieder jaar weer iets meer verbeterd. Zo zijn de jonge ondernemers in de zomer van 2009 bijvoorbeeld voor het eerst zelf naar Denemarken afgereisd. “Denemarken is letterlijk het whalhalla van kerstbomenland. De bomen zijn daar van uitstekende kwaliteit en er wordt direct bij de bron ingekocht”, aldus Alex. Een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding is volgens de jonge ondernemer echter niet genoeg. “Om klanten echt een goed gevoel te geven en aan je te binden, is vooral een hoog serviceniveau van belang. Dat is het geheim van ons succes.”

Omdat Amsterdammers hun kerstboom tegenwoordig zelfs bij de Albert Heijn kunnen kopen, zijn de kwaliteit van de bomen, een hoge service en het persoonlijke contact belangrijke aspect geworden. Kerstbomen Amsterdam denkt zich op die manier te kunnen onderscheiden van de bouwmarkten en supermarkten, die lagere kwaliteit bomen tegen stuntprijzen verkopen. “Wij verkopen bomen die het hele jaar perfect zijn onderhouden en door ons zelf nauwkeurig zijn geselecteerd. Vooral de passie waarmee wij dit allemaal doen is merkbaar is bij onze klanten en zorgt ervoor dat veel mensen ieder jaar weer terugkomen.” De vaste klantenkring van Kerstbomen Amsterdam bestaat naast particulieren ook uit diverse scholen, bedrijven en kerken en groeit nog steeds. Er is voor ieder wat wils, van een kleine Spar voor twee tientjes tot een Nordmann van ruim 3 meter.

Online bezorgservice

Gemak speelt een steeds belangrijkere rol bij consumentenkeuzes. Voor Amsterdammers is dat niet anders en dat heeft Alex goed begrepen. Sinds enkele jaren heeft hij zijn concept daarom uitgebreid met een online bezorgservice, waardoor mensen de door hun gekozen boom gemakkelijk thuis kunnen laten afleveren. En thuis betekent voor Alex ook daadwerkelijk thuis, en niet voor de deur. “Als die boom op de vierde verdieping moet komen, brengen wij hem uiteraard zelf naar de vierde verdieping.”

Vergunning Westerdok

Vanaf vrijdag 6 december zullen de vele Spar-, Nobilis- en Nordmann-kerstbomen in alle soorten en maten weer uitgestald staan op het Westerdoksplein. Dat lijkt vroeg, maar uit onderzoek blijkt dat ruim 60% van huishoudens hun boom al ruim tweeëneenhalve week voor kerst in huis haalt.

Om op het Westerdoksplein te mogen staan wordt er ieder jaar een tijdelijke, seizoengebonden-vergunning aangevraagd bij stadsdeel Centrum. De Amsterdamse kerstbomen markt zit volledig op slot en het is ontzettend lastig om daar tussen te komen. Alex heeft dan ook ontzettend veel geluk gehad toen hij in 2008 zijn vergunning aanvroeg voor het net opgeleverde Westerdok. Het dichtstbijzijnde andere verkooppunt op het Haarlemmerplein was net ver genoeg verwijderd om een vergunning voor zijn plek te krijgen. “Als je eenmaal een vergunning hebt, zit je goed. Je hoeft dan alleen ieder jaar voor september te laten weten dat je er opnieuw gebruik van gaat maken”.

Onduidelijk proces

Het verlengen van de benodigde vergunningen verloopt echter al jaren alles behalve soepel. Volgens Alex komt het uiteindelijk altijd wel goed, maar heeft het wel wat voeten in aarde. Door hervormingen binnen het vergunningsstelsel, wisselt er veel en is het bijzonder moeilijk om iemand te vinden die weet bij wie je moet zijn voor bepaalde zaken. “Ik ben dolblij met mijn vergunning, maar een aantal zaken is ieder jaar weer onduidelijk. Zo zou ik graag een bord neer willen zetten om voorbijgangers erop te kunnen wijzen dat ik hier kerstbomen verkoop. De naastgelegen kruising Westerdoksdijk/De Ruijterkade staat dagelijks muurvast. Voor veel wachtende automobilisten is dat een uitgelezen moment, om de tijd dat ze toch stil staan, te gebruiken om even snel een kerstboom in te laden, maar dan moeten ze wel weten dat ik er zit”, zegt Alex. “Tot op de dag van vandaag weet ik niet wat voor extra vergunning ik moet aanvragen om iets meer dan twee weken een bord neer te mogen zetten. Tot op heden heeft ook niemand bij de gemeente mij dit kunnen vertellen. Het lijkt mij ideaal als de gemeente naast het verstrekken van losse vergunningen, ook een soort totaalpakket aanbiedt met alle extra’s die van belang kunnen zijn voor ondernemers. Daarnaast zou meer duidelijkheid en een makkelijker proces welkom zijn.”

Ondernemers makkelijk maken

Marja is van mening dat Gemeente Amsterdam veel meer met ondernemers zou moeten meedenken. “Als een vergunning niet alles omvat, waarvan volstrekt logisch is dat het bij het concept hoort, zou dat direct aangegeven moeten worden. Als je bijvoorbeeld een vergunning voor een oliebollenkraam aanvraagt, is het volgens mij niet zo’n heel gek idee dat je dan voor of naast je kraam ook een bord wilt neerzetten met daarop de prijzen. We moeten onze ondernemers als stad koesteren en het ze zo gemakkelijk mogelijk maken. Waar mogelijk moeten vergunningen dan ook samengevoegd worden.” Onlangs pleitte Marja bijvoorbeeld al voor het afschaffen van de overbodige exploitatie- en terrasvergunning in horeca-freezones.

Marja Ruigrok

Over Marja Ruigrok

Connector en ondernemer. Oprichter en partner van marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel, voormalig fractievoorzitter van de Amsterdamse VVD, bestuurder, commissaris, raad van toezicht, kwartiermaker en ambassadeur van diverse organisaties, spreker, investeerder en mentor voor (impact) ondernemers. 

Geef een reactie