Boston: inspiration & celebration

Dat was nog eens een coole inspiratietrip! Met 21 Rockies vertrokken we voor vier dagen naar Boston, de stad van Harvard en MIT. Onze collega’s Anna, Odette en Joris hadden een fantastisch programma in elkaar getimmerd. Onze eerste werkdag was meteen een schot in de roos.

Innovatie en Big Data

We begonnen met het kennisnemen van het Innovation Ecosystem bij MIT Innovation Initiative. Wat zijn de factoren die bepalend zijn voor een succesvolle innovatie? We kregen meteen zin in een multidisciplinaire hackathon voor Ruigrok NetPanel. Vervolgens liepen we over de campus en werden we in het Senseable City Lab ontvangen door Ricardo. Vol enthousiasme nam hij ons mee in de wondere wereld van big data en slimme stedelijke experimenten. En dat big data ‘big’ is wisten we al, maar dat we nu in 48 uur evenveel data versturen als alle data tot 2003, dat was een nieuwtje voor mij. Ongelofelijk!

Ricardo gaf in moordend tempo inzicht in sensoren, in nieuw samengestelde kaarten op basis van telefoongegevens “the connected states of America”, in informatie uit het tracken van vuilnis (sommige onderdelen reizen de halve wereld over als ze weggegooid worden, zoals cartridges!), in the Copenhagen Wheel, in nieuwe manieren van verwarmen: niet de ruimte maar de persoon op basis van spiegels en infraroodcamera’s en nog veel meer!

BFresh en Innerscope

We hadden er wel even van bij willen komen, maar we moesten verder! De ene groep naar BFresh, de stadswinkel van Ahold gericht op millenials (die meer gefocust zijn op vis dan op vlees, dat wist ik dan weer niet) en de andere groep naar Innerscope die als slogan voeren “we believe the most valuable thing you can learn from consumers is what they can’t tell you”. Dus sluiten ze hun consumenten aan op een combinatie van neuro en biometrics apparatuur (en daar gaat je haar niet altijd even goed van zitten ;).

Trends en ontwikkelingen in marktonderzoekJoel-Rubinson

De volgende dag vloog Joel Rubinson speciaal voor ons vanuit New York in voor een vier uur durende workshop over de toekomst van marktonderzoek. We werden meegevoerd langs de belangrijkste trends en ontwikkelingen in marketing en de opkomst van nieuwe research tools. Gelukkig was Joel het met ons eens dat big data een ziel nodig heeft.

Met een hoofd vol inspiratie en ideeën voor de komende 25 jaar sloten we het weekend af met een spetterend feest en nog wat vrije tijd. Ik zeg “dat zouden meer mensen moeten doen”!

Geef een reactie