Een hackathon over gamification

Voor het eerst van mijn leven mocht ik een hackathon begeleiden. Eentje bij mijn favoriete marktonderzoekbureau nog wel! Het doel van de sessie was concrete en kansrijke ideeën te genereren om gamification in ons werk toe te passen (voor deelnemers aan onderzoek, onze opdrachtgevers en voor onszelf als onderzoekers). 

Leuk, een spelletje!

In een sessie van zes uur (!) lang hebben we een hele serie ideeën uitgewerkt en hebben we zeker drie kansrijke concepten bedacht die de doelstelling waar gaan maken. Zes uur lang, hoor ik je denken….. dat klinkt niet erg efficiënt. Maar niets is minder waar. In een super strak georganiseerd programma werden de twintig deelnemers uitgedaagd en gelaafd. We begonnen met twee korte presentaties over gamification in marktonderzoek. Zowel voorbeelden uit onze praktijk als uit de theorie kwamen voorbij en werden enthousiast gedeeld door Evelien en Jeroen. Daarna gingen we in vijf verschillende groepjes uiteen. Iedereen had zijn of haar favoriete spel meegenomen en ging aan de groep uitleggen welke spelelementen daarbij het meeste aanspreken en hoe dat dan werkt. In mijn rol als voorzitter mocht ik natuurlijk overal een kijkje nemen. In de ene hoek was Max de Mepper flink bezig, in de andere kamer verscheen een lekker old school computerprogramma op het scherm. Verderop werd gesjoeld (hoe had organisator Gerard dat ding in hemelsnaam meegekregen op zijn fiets?) of een bordspel uitgelegd. De begeleiders van de teams noteerden de diverse spelelementen voor het vervolg van de sessie. Maar eerst mochten we ons laven aan de energizers die Esther ons voorzette. We moesten raden welke ingrediënten in de verschillende gezonde energie-hapjes zaten en mochten met ons groepje zelf de samenstelling van een lekkere smoothie maken. Zo kwamen ook in de tussendoortjes de spelelementen weer terug. Tot in de puntjes verzorgd dus weer!

Ren je rot en de brain kluts

Voor het volgende element van de hackathon moesten we in de benen. De ideeënsprint werd in alle hoeken van kantoor uitgevoerd: twee minuten op basis van de opgedane input ideeën op een flip-over noteren, rennen naar je collega die het volgende idee plaatst en zo voort. Het is ongelofelijk hoeveel ideeën je kunt verzamelen in twee minuten. Met mijn megafoon maakte ik abrupt een einde aan dit belangrijke onderdeel. Elke groep trok zich weer terug voor een brainstorm om de opgeschreven ideeën verder uit te werken. Voordat een gezamenlijke keuze werd gemaakt voor het meest kansrijke en interessante idee moesten de hersenen even gymnastiek doen. En dus was het tijd voor de brainkluts (dit onderdeel houd ik even geheim, je moet tenslotte niet alle geheimen van vakmensen weggeven, maar leuk was het wel!). Uiteindelijk werd in gezamenlijkheid besloten welk idee uitgewerkt werd. Ik lette op dat er voor elke doelgroep (deelnemers, opdrachtgevers en onderzoekers) een idee uitgewerkt zou worden.

Geen spel zonder winnaars en een prijs

Uit de wereld van de startups hadden we op onze studiereis in Boston al begrepen dat een echte hackathon niet zonder drankjes en pizza kan, dus daar deden we dan ook van harte aan mee. Pas daarna waren we klaar voor de pitches. Elk team, dat zich ondertussen natuurlijk een prachtige geuzennaam aangemeten had, mocht wel twee hele minuten (!) een pitch houden: wat is het, hoe werkt het, wat hebben we er aan? Van de andere collega’s werden er steeds vier geselecteerd die positief (twee stuks) en negatief (twee stuks) feedback mochten geven, waar de teamcaptain dan kort op mocht reageren. En toen was het tijd voor het geven van punten. In dit geval stickers. Iedereen mocht drie stickers plaatsen: of alledrie op een idee of op verschillende ideeën, alleen niet op je eigen idee! En spannend dat het was. De eindscore varieerde van 11 tot 13 stickers per idee……. Maar de Rockies Ruil van de Fertilisers ging er uiteindelijk met de prijs vandoor: een avondje gamen bij een van de TonTon Clubs in de stad.

Wat een mooie sessie en wat een mooie resultaten. Daar gaan de deelnemers, opdrachtgevers en onderzoekers van Ruigrok NetPanel hun voordeel mee doen. Wacht maar af!

Zelf ook zo’n sessie doen? Mail met Evelien of Gerard en regel het gewoon. Ik kan je verzekeren: het is je tijd, je investering en je energie dubbel en dwars waard.

Geef een reactie