Zoek de verbinding tussen bewoner en bezoeker

Opinie-artikel in het Parool van maandag 14 augustus 2017

‘Laat Amsterdammers profiteren van toeristen’ Al die nieuwe faciliteiten voor toeristen kunnen wel degelijk meerwaarde hebben voor de inwoners van de stad, schrijft Marja Ruigrok, fractievoorzitter VVD Amsterdam.

Bent u deze zomer al met vakantie geweest? Waarschijnlijk bent u dan, net als ik, op zoek geweest naar een authentieke en bijzondere ervaring. Eten waar locals eten en proberen toeristenfuiken te vermijden.

Miljoenen mensen bezochten Amsterdam vorig jaar, en de meeste toeristen hebben diezelfde instelling: zij willen een beeld krijgen van het dagelijks leven van de ‘echte’ Amsterdammers.

Steden die de moeite waard zijn om te bezoeken, zijn zeker de moeite waard om in te wonen. Andersom geldt dit ook. Bezoekers en inwoners kunnen elkaar versterken, zolang er sprake is van een positieve impact voor beide kanten van deze medaille.

Wat mij betreft ligt daar de komende tijd een belangrijke oplossing voor de problemen die Amsterdammers momenteel ervaren met drukte door bezoekers.

Ik woon al 25 jaar op de Herengracht en heb de stad zien veranderen. Voor het grootste deel ten goede.

Vervallen panden zijn prachtig opgeknapt. Gebouwen die voorheen niet toegankelijk waren, zijn nu openbare hotels en restaurants met soms de mooiste dakterrassen van de stad. Junks zijn grotendeels verdwenen. Daarvoor in de plaats zijn toeristen uit binnen- en buitenland gekomen.

Overlast kunnen we bezoekers wel kwalijk nemen. En daar moeten we ook krachtig tegen optreden. Maar overlast is niet alleen de schuld van de bezoekers. Zoals het veranderende aanbod van winkels evenmin alleen de schuld is van de bezoeker. Het vuil op straat komt ook van Amsterdammers die hun huisvuil naast de container of op de verkeerde tijden buitenzetten.

Wij halen onze boodschappen bij grote supermarkten of laten ze bezorgen, waardoor de lokale slager en groenteboer minder klanten krijgt. We bestellen kleding, witgoed en boeken online, zodat er meer busjes in de straat parkeerplekken bezet houden of de stoep blokkeren, en de lokale kledingwinkels minder klanten krijgen.

Niet alleen Amsterdam is veranderd, de Amsterdammers ook. Verandering en dynamiek horen bij de stad. Verandering moet echter wel voor zowel Amsterdammers als bezoekers meerwaarde hebben.

Door de komst van vele toeristen zijn er nieuwe functies ontstaan op plaatsen in de stad waar Amsterdammers misschien minder snel komen. Hotels, bepaalde winkels, sommige restaurants. Maar zij kunnen wel degelijk meerwaarde hebben voor de inwoner. Kan het hotel geen uitgiftepunt worden voor pakketjes en boodschappen?

Verandering en dynamiek horen bij de stad, maar moeten wel voor iedereen meerwaarde hebben
Er zijn hotels waar je als buurtbewoner korting krijgt op drankjes, er zijn hotels die buurtfeesten organiseren. Ook kunnen zij bijvoorbeeld hun diensten laagdrempelig aanbieden aan omwonenden, zoals de fitnesszaal.

Kunnen winkels, hotels en restaurants voor toeristen geen voorrang geven aan werknemers uit de buurt, zodat buurtbewoners profiteren van de groeiende werkgelegenheid? Waarom hangt er geen kunst uit de depots van musea in hotels, zodat Amsterdammers een goede reden hebben er eens te gaan kijken?

We moeten de verbinding zoeken tussen de Amsterdammer en de bezoeker. Voor wederzijds begrip en wederzijds belang. Amsterdammers kunnen ook weer verbinding zoeken met toeristische stadsdelen.

De ondernemers rond de Dam verenigen zich in het Paleiskwartier, om Amsterdammers te laten zien dat juist in de binnenstad zo veel moois te bezoeken is en je hier nog steeds prachtige spullen kunt kopen.

Door bij onze lokale helden, zoals buurtwinkels en kledingboetieken, inkopen te blijven doen, steunen wij hen in de concurrentiestrijd. Die voeren winkels vaak niet tegen toeristen, maar tegen internet.

Een stad maken we samen. Als Amsterdammers net zo goed profiteren van de komst van bezoekers en als overlast door bezoekers én Amsterdammers wordt aangepakt, kan Amsterdam de verandering omarmen. Zodat bezoekers ook in Amsterdam de echte authentieke ervaring en het contact met de inwoners kunnen blijven ervaren, om samen te genieten van al het moois wat onze stad te bieden heeft.

Marja Ruigrok

Over Marja Ruigrok

Connector en ondernemer. Oprichter en partner van marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel, voormalig fractievoorzitter van de Amsterdamse VVD, bestuurder, commissaris, raad van toezicht, kwartiermaker en ambassadeur van diverse organisaties, spreker, investeerder en mentor voor (impact) ondernemers. 

Geef een reactie