Ik ben grijs, maar mijn geld niet

Marketing naar de 50-plusdoelgroep blijft de gemoederen bezighouden. Met 75% van het totaal vermogen in Nederland, is deze doelgroep zeer interessant voor bedrijven. Deze doelgroep blijft echter last houden van stereotypen: niet alleen verandert er pas écht iets in de levensfase wanneer kinderen het huis uit zijn en men stopt met werken, ook is deze doelgroep steeds langer actief voordat lichamelijke problemen ervoor zorgen dat interesse in producten/diensten verandert. Hoe pakken bedrijven dit nu aan? Van welke bedrijven kan men leren en waar zitten de grootste uitdagingen voor organisaties?
Het Bindinc. Kenniscentrum voert, in samenwerking met Ruigrok|NetPanel, al jaren onderzoek uit naar de belevingswereld en het bestedingsgedrag van de 50-plusdoelgroep. Onderzoeken variëren van ‘de gezinsspraak van ouderen’ tot ‘merktrouwheid’ en gaan over een breed scala van branches en wat blijkt; deze doelgroep is een stuk actiever dan vaak wordt gedacht!

Tijdens AdfoLive, op 15 en 16 september jl., organiseerde het Bindinc. Kenniscentrum rondetafelgesprekken waarbij bezoekers werd gevraagd te reageren op stellingen en praktijkcases te delen. Marja Ruigrok van Ruigrok|NetPanel leidde de discussie. Graag delen wij met u enkele opvallende uitspraken. Wie weet zet het uw marketing- en communicatieafdeling op scherp?

Uitspraken over de markt

Bijna de helft van de Nederlanders is binnenkort 50-plus!
Generatie Y wordt een andere 50-plusser dan de huidige 50-plusser
Digitaal vaardig zijn betekent onafhankelijk zijn en verrijkt het leven (Onderzoek: Helft senioren kan niet zonder digitale wereld)
50-plussers zijn minder impulsief; ze weten beter wat ze willen
50-plussers zijn meer merkentrouw bij specifieke productgroepen, namelijk financiële dienstverlening, persoonlijke verzorging en mobiele telefonie. Ze hebben een angst voor verandering en vertonen minder switchgedrag (Onderzoek Bindinc. Kenniscentrum ’50-plus en merkbewust’)
In 2025 is de groep 50-plus zo groot dat zij trendsetters zijn en bepalen wat hip is!

Uitspraken over segmenteren:

Ouderen willen vaak 15 jaar jonger aangesproken worden dan ze zijn (Onderzoek Bindinc. Kenniscentrum ’50-plus: hoezo homogeen? 5 typologieën’)
Aspiratieniveau: je wilt niet geïdentificeerd worden met 50-plus
Segmenteren naar leeftijd is onzin: beter werkt segmenteren naar interessegebieden (Onderzoek Bindinc. Kenniscentrum ’50-plus: hoezo homogeen? 5 typologieën’)
50-plus is een vergaarbak van diverse segmenten. Beter in te delen op levensfases, behoeftes en mentaliteit
Adverteerders houden vast aan boodschappersdoelgroep (25-49 jaar), terwijl dat ouderwets is
Ouderen moeten aangesproken worden op levensfase, behoefte en mentaliteit
De manier waarop de consument behoefte heeft aan producten verandert: de generieke behoefte echter niet

Uitspraken over communicatie:
Marketeers willen zich niet richten op 50-plus want dit is simpelweg ‘niet hip’. De communicatie wordt daarom op een andere doelgroep gericht.
Facebook wordt het nieuwe seniorennetwerk!
Gezondheid is niet leidend in communicatie, meer een bijkomstigheid
Er zit een oververtegenwoordiging van deze doelgroep bij de traditionele media
Het woord 50-plus klopt niet! Het is simpelweg verkeerd geladen!
Senioriteit: een mooie benaming voor deze doelgroep want geeft de positieve aspecten weer van ouder worden.

Voorbeelden van succesvolle campagnes
E-bikes hebben zich losgeweekt van de ouderendoelgroep
Amerikaanse campagne met positieve benadering: ‘Ik ben grijs, maar mijn geld niet’
Aanbieders van oplossingen voor ongemakken weten de oudere doelgroep goed te vinden. Andere adverteerders en bureaus vinden de doelgroep minder aantrekkelijk.

Wat gaat uw organisatie vandaag anders doen bij de benadering van deze doelgroep? Sluit ook eens aan bij een rondetafelgesprek van het Bindinc. Kenniscentrum en deel uw ervaring over dit thema! Wie weet tot een volgende sessie!

Stephanie Verwijs – Teamleider Marketing, Communicatie & Sales bij Bindinc.
Marja Ruigrok – Directeur Ruigrok|NetPanel

Geef een reactie