What’s Happening Online

Het is tijd voor een klein feestje! De elfde editie van ons jaarlijkse What’s happening online-onderzoek heeft het digitale levenslicht gezien. In dit kwantitatieve onderzoek wordt de gehele breedte van de Nederlandse samenleving ondervraagd over internet- en sociale mediagebruik. Samen met collega Caroline van Teeffelen heb ik me de afgelopen tijd weer ondergedompeld in de wereld van devices, social media, e-commerce en – een hot topic – online privacy. En het is elke keer weer een ontdekkingsreis.

Bevestigingen én verrassingen

Als je aan de slag gaat met zo’n onderzoek, zie je vaak je vermoedens bevestigd. Maar soms worden we ook verrast. Zo hebben we bijvoorbeeld onderzocht hoeveel Nederlandse Facebook-gebruikers zich meer zorgen zijn gaan maken om hun online privacy. Met vier op de tien was dit aanzienlijk en het viel daarom te verwachten dat, in navolging van Arjen L in Hilversum, veel gebruikers hun account zouden verwijderen. Dit blijkt voor velen een stap te ver. Het is, net als Whatsapp en veel andere sociale media-kanalen, teveel geïntegreerd in ons sociale leven om zomaar afscheid te nemen. Wél zien we dat we steeds minder tijd besteden aan Facebook dan voorheen.

66% kijkt naar muziekvideo’s

Het is ook heel interessant om te zien waar de verschillen tussen generaties zitten. Zo hebben we dit jaar gevraagd welk soort online video’s Nederlanders kijken. Digitieners kijken met name naar vlogs en gamevideo’s. Ik kan me er als Millennial niets bij voorstellen, uren kijken naar een vlogger die een eitje bakt, z’n relatie verbreekt of een game speelt. Ik kijk vooral naar tutorials, en blijk daarmee een ‘stereotype’ Millennial. Maar hé, hoe weet ik anders hoe ik die kitrandjes in mijn nieuwe huis moet vervangen? Babyboomers blijken meer dan andere generaties via YouTube naar het journaal te kijken. Maar ook blijkt dat 66% van de YouTube-gebruikers naar muziekvideo’s kijkt, ongeacht de leeftijd. En dat had ik dan weer niet verwacht.

RuigrokNetPanel-WHO2018-p40

Relevant onderzoek om trots op te zijn

Caroline en ik zijn er trots op om aan dit onderzoek mee te werken. Steeds meer relaties vragen of we al nieuwe editie hebben of dat we een presentatie van de resultaten willen geven. Het wordt een steeds bekender – en erg gewaardeerd – visitekaartje. Het onderzoek is heel relevant voor heel veel bedrijven. En natuurlijk zijn er altijd stemmen die zeggen: ‘ja, maar dat wisten we toch al?’ Klopt, er is best een aantal vermoedens dat we met het onderzoek kunnen bevestigen, maar bedrijven baseren hun marketingbeslissingen toch graag op harde cijfers. Zo niet? Dan moet je ons rapport vooral niet downloaden… ?

Lianne Worrell, senior marktonderzoeker

Download hier het What’s happening online onderzoek

Geef een reactie