Het best getimede verkiezingsprogramma-event ever!

Twee dagen na de val van het kabinet kwam de metropoolregio gezamenlijk met andere landsdelen (Friesland, Utrecht en Flevoland) een gloedvol betoog houden in politiek Den Haag voor investeringen in infrastructuur en OV. Lees hieronder een impressie van de bijeenkomst en ons opinie-artikel in de Telegraaf.

Op 5 juni 2025 was in Nieuwspoort in Den Haag het inspirerende evenement ‘Bouwen – Bewegen – Verdienen!’. Dit evenement, georganiseerd door de Metropoolregio Amsterdam (MRA), bracht vele tientallen deelnemers samen, onder wie bestuurders, CEO’s en Tweede Kamerleden. Het was een dag vol betekenisvolle gesprekken en belangrijke discussies over de toekomst van mobiliteit en infrastructuur in Nederland.

Het evenement werd gemodereerd door Marja Ruigrok, wethouder van Haarlemmermeer en lid van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam. De zaal was gevuld met meer dan 150 deelnemers, wat de urgentie en het belang van het onderwerp onderstreepte. Drie kernboodschappen stonden centraal:

– Het volgende kabinet moet fors meer investeren in infrastructuur en mobiliteit;
– Het volgende kabinet moet afspraken nakomen, of het nu de Lelylijn is of de Noord-Zuidlijn; 
– Vul geen gaten door te schuiven tussen projecten, dit speelt alleen maar regio’s tegen elkaar uit.

Hoogtepunten

Een van de hoogtepunten van de avond was het gesprek tussen Marja Ruigrok en de Amsterdamse wethouder Steven van Weyenberg. Met zijn rijke ervaring als voormalig Tweede Kamerlid, staatssecretaris en minister van Financiën deelde Van Weyenberg zijn inzichten over de huidige staat van de infrastructuurfinanciering in Nederland. Hij benadrukte het belang van structurele investeringen en het nakomen van afspraken door het Rijk.

Een ander memorabel moment was de presentatie ‘Air-railsubstitutie: kansen voor Schiphol en klimaat’ door directeur Buisness Development Barry ten Voert van KLM en CEO Pieter van Oord van Schiphol Group. Zij benadrukten de kansen van internationaal treinverkeer bij het vervangen van korteafstandsvluchten, wat bijdraagt aan een duurzamere toekomst. Ten Voert hield een warm pleidooi voor de vervanging van korteafstandsvluchten door treinen. 

Daarnaast waren er twee hartenkreten uit de regio. Zo pleitte Jelle Beemsterboer, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland, om mobiliteit ook in relatie tot woningbouw te zien. Burgemeester Marianne Schuurmans van Haarlemmermeer nodigde de aanwezigen uit om de Noord-Zuidlijn vooral ook te zien als kritieke infrastructuur die de kwetsbare Schiphol-tunnel ontlast. De Noord-Hollandse gedeputeerde Jeroen Olthof sloot af met een verbindende oproep om gezamenlijk te pleiten voor meer geld voor infrastructuur en vooral om elkaar niet uit de tent te vechten voor geld dat er toch niet is.

Tweegesprek MRA-Friesland

Een bijzonder moment tijdens het evenement was het tweegesprek tussen Friesland en de Metropoolregio Amsterdam. Melanie van der Horst, wethouder in Amsterdam, overhandigde een boek genaamd ‘Friesland-Amsterdam – 7 eeuwen relaties’ aan Matthijs de Vries, gedeputeerde van Friesland. Dit moment benadrukte de historische en toekomstige samenwerking tussen de regio’s, en de noodzaak om schouder aan schouder te werken aan betere bereikbaarheid en infrastructuur voor heel Nederland.

Conclusie: een succesvolle bijeenkomst

Het evenement ‘Bouwen – Bewegen – Verdienen!’ was een groot succes. Het bracht belangrijke spelers samen om te discussiëren over de toekomst van mobiliteit en infrastructuur in Nederland. En dat op een belangrijk moment. Met Tweede Kamerverkiezingen in aantocht kon het evenement niet beter getimed zijn.

Lees hier waarom ook KLM het zo belangrijk vindt om ruimte op het spoor te maken. Stuk van Jeroen Hardenbol

Afgelopen donderdag kwamen bestuurders, Tweede Kamerleden, CEOs en zo’n 150 deelnemers uit het hele land samen in Nieuwspoort in Den Haag voor het Metropoolregio Amsterdam evenement ‘Bouwen – Bewegen – Verdienen!’ In gesprek met o.a. Peter de Groot, Aukje de Vries, Hester Veltman-Kamp, Habtamu de Hoop, Inge van Dijk, Olger van Dijk.

Namens KLM sprak onze CXO Barry ter Voert, over het belang van het investeren in infrastructuur en mobiliteit in Nederland. En in het bijzonder het doortrekken van de Noord-Zuidlijn voor de ontsluiting van Amsterdam en voor meer internationale treinen die korte afstandsvluchten kunnen vervangen. Fantastisch om samen met zoveel CEOs en bestuurders dit belang te benadrukken Marja Ruigrok, Marianne Schuurmans-Wijdeven, Pieter van Oord, Wouter Koolmees, John Voppen, Sofyan Mbarki, Jeroen Olthof, Melanie van der Horst, Gerard Slegers.

ON TOPIC 🚅 🛫
KLM is voorstander van het vervangen van korteafstandsvluchten door de trein. Eind 2020 al is hiervoor een Actieagenda opgesteld door Royal Schiphol Group, ProRail, KLM Royal Dutch Airlines en Nederlandse Spoorwegen. Denk aan bestemmingen zoals Brussel, Parijs, Londen, Düsseldorf, Frankfurt en Berlijn.

➡️ Wist je dat? KLM verkocht in 2024 al aan 1 op de 5 van haar klanten uit België een combinatieticket (Air-Rail). 🚆 Dit doen we door vaste stoelen in te kopen op internationale treinen als onderdeel van de totale reis met KLM Royal Dutch Airlines. Wij willen dat dit aantal van 20% verder stijgt.

Maar voor de internationale trein om meer korte afstandsvluchten te vervangen moet er voldoende capaciteit zijn, dus meer internationale treinen die 1) vaker en 2) vroeger op Schiphol stoppen.
Zoals je misschien zelf ook wel hebt gemerkt is het in het weekend nauwelijks mogelijk om vanuit het buitenland met de trein op tijd te zijn om een vroege vlucht naar een verre bestemming te halen. Dit moet anders.

Daarom vragen wij de overheid om samen met de sector fors te investeren in de internationale trein en in de infrastructuur die hiervoor nodig is. En hier zit nu juist de uitdaging, waar de Schipholtunnel op dit moment aan maximale capaciteit zit. Ruimte voor meer internationale treinen is er dus simpelweg niet…

🔑 Het doortrekken van de Noord-Zuidlijn is daarom cruciaal om te zorgen dat lokale passagiers ook gemakkelijk de metro kunnen nemen naar Amsterdam CS, wat het spoor zou ontlasten. Minder sprinters dus en hierdoor ontstaat er extra ruimte voor internationale treinen, die dan op Schiphol kunnen stoppen.
 
Het essentieel is dat we samen met de overheid zorgen dat de Nederlandse infrastructuur en onze mobiliteit weer bij de beste van de wereld hoort, door dit soort vraagstukken integraal en strategisch te bekijken en samen te investeren in de toekomst!

Nogmaals dank aan de Metropoolregio Amsterdam voor het organiseren van dit succesvolle evenement!

Geef een reactie