Toen wij als wethouders en overige partners in mobiliteit in 2019 aan een gezamenlijk mobiliteitsplan voor de Dutch Grand Prix werkten, konden we niet bedenken hoe succesvol dit uit zou pakken en dat het zelfs als voorbeeld zou dienen voor de Olympische Spelen in Parijs. De inzet op openbaar vervoer en de fiets bleek een belangrijke succesfactor voor de Formule 1 in ons land! Soms mag je jezelf met z’n allen wel eens op de schouders slaan: echt iets om trots op te zijn!
Het mobiliteitsplan voor de Formule 1 in Zandvoort richt zich op duurzaam reizen, met een sterke nadruk op het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer in plaats van de auto. Het is succesvol gebleken, omdat een groot deel van de bezoekers de auto links laat liggen en het autoloze evenement al bijna is behaald. Dit is bereikt door een samenwerking met vervoersbedrijven en het aanbieden van faciliteiten zoals ruime fietsenstallingen en bijvoorbeeld het aanbieden van ‘park and bike’.
Belangrijke aspecten van het mobiliteitsplan:
- Fiets:Met 40.000 speciale fietsparkeerplekken moedigt de Dutch GP bezoekers aan om groen naar het circuit te reizen.
- Openbaar vervoer:De helft van de bezoekers komt met het openbaar vervoer, mede dankzij samenwerkingen met partners zoals Connexxion, die speciale bussen inzetten.
- Bus en lopen:Ook touringcars en het te voet reizen dragen bij aan het verminderen van autoverkeer.
- Beperkt autoverkeer:Tijdens het Formule 1-weekend is het circuit en het directe omgeving afgesloten voor regulier autoverkeer, waardoor bezoekers sowieso gedwongen zijn voor alternatieven te kiezen.
Succes en impact:
- Het plan heeft laten zien dat het mogelijk is om het reisgedrag van “autogerichte” Formule 1-fans te veranderen.
- Door de inzet op duurzame mobiliteit heeft het plan bijgedragen aan duurzame ambities en dient het als inspiratie voor andere evenementen.
- De doelstelling om een autoloos evenement te worden, bijna drie jaar na de eerste race in Zandvoort, is nu al bijna gerealiseerd.








