Aandacht als leidend principe

Een enerverend en inspirerend bezoek aan acht Japanse bedrijven die ook bij ons in de regio een vestiging hebben. Daarnaast bezochten we onze relaties op de Expo 2025, waar we veel innovaties zagen en een blik op de toekomst kregen. Ons bezoek stond in het teken van aandacht en relaties. En daar zijn ze in Japan meesters in. Bij elk bedrijf werden we meer dan hartelijk ontvangen (soms zelfs met applaus en wapperende vlaggetjes). We spraken openhartig met directeuren over de positie in Japan, in de wereld, maar ook in de Metropoolregio Amsterdam en dan specifiek in Amstelveen en Haarlemmermeer over wat we voor elkaar kunnen betekenen. En bij meerdere bedrijven kregen we een kijkje in de R&D-keuken!

Zo zagen we de Cotopat, een ontwikkeling van Kyocera. Een tweezijdig doorzichtig scherm waarbij je gesprek in ieders eigen taal realtime op het scherm geprojecteerd wordt en je elkaar toch aan kan kijken. Andere ontwikkelingen mochten we niet delen en, erger nog, niet fotograferen. Iedereen die mij een beetje kent, weet hoe lastig dat voor me is. Ook de motto’s van de onze relaties spraken me aan. Zoals “Sell your credibility before you sell your products” van Shimada die naast een bedrijfspresentatie ook een theeceremonie in hun eigen bedrijfs thee-ruimte aanbood (!), “anima sana in Corpore sano” wat de letters van ASICS zijn en “We find the way” van Nippon Express die ook de Venus van Milo en de Mona Lisa verhuisden. We verstevigden onze relatie met aanbod voor ondersteuning en met de traditionele uitwisseling van kleine cadeautjes. De groepsfoto met m’n gadget, de 360-camera werd ook met veel gelach aanvaard. 

Naast de bedrijfsbezoeken, waren we in vijf paviljoens op de World Expo Osaka te gast. Vanzelfsprekend in het Nederlandse paviljoen waar we met de minister van  Klimaat en Groene Groei en de burgemeester van Rotterdam een selfie maakten. Deze week waren er ook missies over waterstof, wind, energietransitie en een delegatie uit het Noorden van ons land. De expositie in het paviljoen gaf een mooi beeld van deze ontwikkelingen en de samenwerking tussen Japan en Nederland (we vieren dit jaar 425 jaar handelsrelatie tussen onze naties – zo leuk dat ik die relatie 25 jaar geleden ook vierde, m’n eerste keer in Japan). De overige paviljoens lieten de toekomst door de ogen van de bij ons bekende bedrijven zien. Zo konden we met een sensor van Murata onze eigen hartslag horen en werden we door trillingen in de juiste richting gewezen. Kubota (met het Europees hoofdkantoor in Nieuw-Vennep) liet de toekomst van landbouw zien door een grote slag in automatisering te maken, juist omdat in Japan de landbouwers steeds ouder zijn en er minder opvolgers te vinden zijn. Ook de evolutie van voeding werd zichtbaar. Ik was enorm onder de indruk van de leeuw van Kawasaki, een soort motor op benen die door ruw landschap wendbaar en sterk is. Maar ook de rondleiding door de Director General Extraordinairy van het Japanse paviljoen was indrukwekkend en hoopvol voor de toekomst. Het hergebruiken van afval in de biogascentrale ter plekke, het zuiveren van water en het enorme potentieel van algen (ontzettend leuk uitgelegd door Hello Kitty’s met ieder hun eigen algensoort). Ook hier weer veel eerbetoon over en weer. 

Zijdelings nam ik m’n andere portefeuilles ook nog even mee door bijvoorbeeld de ontwikkelingen in zelfrijdende (en zelfs vliegende) auto’s en het verplaatsen via een pod, die van trein op vliegtuig wordt gezet te bekijken en te genieten van eeuwenoude en hele  moderne populaire kunst! Wat een voorrecht dat ik dit mocht doen. 

En dat alles enorm goed georganiseerd door Julien en Patrick! En nu even uitwerken hoe we een pilot kunnen gaan doen met de Cotopat en of we extra bomen kunnen gaan planten in Park21….

One Response to “ Aandacht als leidend principe ”

  1. Wauw, wat super gaaf dat dit is georganiseerd. Dit zijn bekende bedrijven in de regio Hoofddorp. Hardstikke leuk om zo meer over deze herkomst en werkzaamheden te weten te kunnen komen!

Geef een reactie