Ondernemen in de stad: De Zeeuw Culinair

VVD-economiewoordvoerder Marja Ruigrok gaat het gesprek aan met Amsterdamse ondernemers om zo meer inzicht te krijgen in de aspecten die een rol spelen bij ondernemen in de stad. Marja wil graag weten welke rol de gemeente kan spelen bij het aantrekkelijk maken van het Amsterdamse vestigingsklimaat en het faciliteren van ondernemerschap in de breedste zin van het woord. Deze week sprak Marja met Jeroen de Zeeuw.

Gastronomie

Jeroen de Zeeuw is een jonge, gedreven ondernemer die reislustig, creatief en sociaal betrokken is. Op dit moment reist hij veel om in het buitenland restaurants op te zetten, maar als hij in Nederland is organiseert hij diners en lunches op locatie bij mensen thuis of bedrijven. Daarnaast is hij bezig met zijn tweede kookboek dat medio oktober 2014 uit zal komen. Geschoold in goede restaurants en met de ambitie om ooit zelf een restaurant te openen, trok hij een jaar geleden de stoute schoenen en besloot hij zelf te gaan ondernemen in wat economisch gezien waarschijnlijk één van de lastigste vakken ter wereld is, de gastronomie. In Jeroens geval, gastronomie aan huis.

Horeca in zwaar weer

Het is algemeen bekend dat de horeca het lastig heeft. Als er ergens rake klappen vallen dankzij de crisis dan is het wel in de horeca. Het is een branche die volledig afhankelijk is van de gasten of opdrachtgevers en er is vaak sprake van moordende concurrentie. Daarnaast eten Nederlanders graag ‘voor een duppie op de eerste rij’, zegt Jeroen. “Niet voor niets veranderen veel chefs en restaurateurs hun concept naar iets dat laagdrempeliger is, al dan niet gemeend, maar meestal om de simpele reden dat ze de hypotheek niet meer kunnen betalen.”

Jeroen werkt veelal voor bedrijven om zakenlunches en diners te verzorgen, maar toch ook steeds regelmatiger voor particulieren, die het leuk vinden om een diner te organiseren, maar niet de rompslomp eromheen willen hebben. Die rompslomp eromheen is nou precies zijn vak. Jeroen is overduidelijk als hem gevraagd wordt waar hij het voor doet. “Mensen een goed gevoel geven en een leuke -soms emotionele- avond en herinnering bezorgen, want dat is waar dit vak over gaat. We ontnemen mensen de zorg van het koken, bedienen, opdekken en afruimen van de tafel en dat geeft voldoening.”

Volgens Jeroen is het vak van horeca ondernemer niet te vergelijken met welke andere vorm van ondernemen dan ook. “Tuurlijk werken alle ondernemers hard, want daar kiezen we voor, maar ondernemen in de horeca vergt ook talent, vaardigheid en mensenkennis. Lange dagen van 14 uur zijn normaal en naar verhouding is het verdienmodel niet altijd evenredig, maar als je het virus te pakken hebt dat je ervan houdt om mensen in de watten te leggen, laat dat je nooit meer los.”

Het vak heeft echter ook een keerzijde. Er zijn lange, slopende dagen, je bent altijd aan het werk als anderen vrij zijn en het trekt een wissel op je sociale leven. Daarnaast wordt het wordt de gemiddelde horeca ondernemer nou ook niet echt gemakkelijk gemaakt door de gemeentelijke instanties; vergunning hier, handhaving daar, weer een nieuwe wet voor auteursrechtelijke bescherming en ga zo maar even door.

Horeca freezones

Het idee dat Marja Ruigrok onlangs namens VVD Amsterdam indiende om horeca freezones in te richten, is volgens Jeroen ‘een top idee’. Het uitgangspunt is dat horeca een bevorderende werking kan hebben voor een buurt. Er moet niet gehandhaafd worden om te handhaven, maar alleen als daar aanleiding toe is. In een horeca freezone krijgen ondernemers de kans om sneller een horeca onderneming te starten en zijn er minder bemoeienissen in het traject voorafgaand aan de opening.

“Als jonge ondernemer ben ik het afgelopen jaar al meerdere malen bij de gemeente, de bank en tal van andere financiële instellingen langgewenst om mijn plannen te bespreken. Iedereen vindt het leuk en geweldig, de cijfers kloppen, het plan klopt, maar toch is er geen geld beschikbaar. Daarnaast wordt je als jonge horeca ondernemer vaak niet serieus genomen en loop je ook nog eens tegen een muur van wetten en regels aan die bij navraag verouderd blijken te zijn of niet uitgelegd te kunnen worden, omdat de desbetreffende afdeling nergens van op de hoogte is. Kortom frustratie alom,” vertelt Jeroen. “Er zijn talloze websites, folders en aanspreekpunten die allemaal min of meer hetzelfde zeggen behalve dat niemand je exact uit kan leggen wat ze nou precies bedoelen.” Voor nuttige informatie over valkuilen en nuttige tips en adviezen over de wirwar van regels en handhaving, moet Jeroen het vooral van zijn eigen netwerk hebben.

Horecaondernemers stimuleren

Volgens Jeroen zou Amsterdam jonge ondernemers in de horeca juist moeten stimuleren. “We willen allemaal dat de economie weer vooruit gaat, maar als niemand wil investeren of risico durft te nemen met relatief kleine bedragen, blijft dat moeilijk. De horeca creëert banen, heeft een grote sociale functie en is een afspiegeling van de samenleving..”

Het is goed voor de stad als er wat meer ruimte gecreëerd wordt voor de horeca. Mateloos populaire pop-up horeca is daar een goed voorbeeld van, maar ook hier geldt helaas dat er teveel regels zijn. Dat werkt niet bevorderend. De VVD wil dat als een bepaald gebied met veel leegstand kampt, er gemakkelijker –tijdelijke- horeca in geplaatst kan worden. Jeroen is het daar volledig mee eens: “Zo’n leegstaand pand is dan afgeschermd voor krakers en dergelijke, economisch gezien is er weer een belang en de sociale functie is ook meteen ingevuld. Natuurlijk begrijp ik dat ik voor eigen parochie preek in deze, maar als we allemaal maar regels blijven verzinnen om het nog moeilijker te maken dan komen we nergens. Ik geloof er echt in dat freezone hier verandering in kunnen brengen. Ik sta volledig achter het plan van de VVD om dit te realiseren. En als het in Amsterdam een succes is, zou het mooi zijn als het landelijk uitgerold kan worden”.

Zelf is Jeroen nog steeds opzoek naar een geschikte locatie in de omgeving Amsterdam/Haarlem. Hij zoekt een ruimte waar hij zo’n 30 tot 50 personen in kwijt kan. Tijdelijke opties zijn ook welkom. Mocht iemand Jeroen kunnen helpen, kan die zich bij VVD Amsterdam melden.

Marja Ruigrok

Over Marja Ruigrok

Connector en ondernemer. Oprichter en partner van marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel, voormalig fractievoorzitter van de Amsterdamse VVD, bestuurder, commissaris, raad van toezicht, kwartiermaker en ambassadeur van diverse organisaties, spreker, investeerder en mentor voor (impact) ondernemers. 

Geef een reactie