female Business Hero

Wat is je elevator pitch?

Ik ben 44 jaar en al bijna 20 jaar ondernemer. Ruigrok | NetPanel is een full service marktonderzoekbureau met hart voor kwalitatief en online onderzoek. We onderscheiden ons door steeds te innoveren en door onze persoonlijke aanpak. Plezier, Persoonlijk en Pragmatisch zijn onze kernwaarden en we onderzoeken voor alle grote merken en organisaties in Nederland.

Hoe het allemaal begon

Op de middelbare school wilde ik al een eigen bedrijf opzetten. Toen dacht ik nog in de reclame omdat me dat zo glamoureus leek, maar het is onderzoek geworden omdat ik enorm nieuwsgierig ben en op deze manier kan ik alles vragen wat ik wil. Ik heb een half jaar bij een marketingadviesbureau gewerkt en toen dacht ik: dat kan ik ook (en als het niet lukt, ben ik 26 en dan kan ik altijd nog op zoek naar een baan). Maar het lukte goed. We zijn nu met 18 medewerkers en een omzet van ruim twee miljoen per jaar.

Waarom ben jij succesvol?

Plezier en enthousiasme dwingen succes bijna af, maar je moet het wel waar maken met kwaliteit en toegevoegde waarde. Daarnaast geloof ik in het delen van kennis en verdiensten, dat leidt altijd tot effect.

Welk advies geef je een startende ondernemer?

Niet bang zijn. Geloven in je eigen kracht en vooral doorgaan – om met Barry Stevens te spreken.

Heb je een vallen en weer opstaan – moment gekend?

Het klinkt als een zondagskind, maar ik heb weinig tegenslagen gekend in mijn ondernemerschap. Ik ben ook een ouderwetse ondernemer: eerst geld verdienen en dan uitgeven, dus grote risico’s heb ik nooit gelopen. In mijn eerste ondernemersjaar had ik een dubieuze debiteur voor ongeveer een kwart van mijn jaaromzet. Achteraf had ik op mijn intuïtie moeten afgaan omdat ik het al een vreemde vent met een vreemd verhaal vond.

Wat zijn jouw “lessons learned”?

Ik heb een praktische tip die heel goed werkt: laat iedereen elk half jaar van werkplek veranderen. Op die manier blijft iedereen veranderingsgezind, leert iedereen van elkaar, ontstaan er geen wij/zij-groepjes en het ruimt ook lekker op! Ook: neem geen mensen aan met dezelfde karaktereigenschappen als jijzelf. Je moet aanvulling zoeken en geen confrontatie.

Zet jij social media in en hoe dan?

Wij bloggen, volgen sociale netwerken op de voet door middel van onderzoek en twitteren. Alleen als je er zelf ook lol in hebt, is het authentiek en werkt het ook.

Hoe heb je jouw merk gebouwd?

Vanuit gezond verstand en vanuit een visie. Wij hebben met elkaar kernwaarden geformuleerd en bepaald welke positie we in de markt willen innemen. Wees consequent en open.

Hoe ga je om met deze economische crisis?

Aanvragen en werk hebben we gelukkig ruim voldoende, ook nu, al staan de prijzen onder druk. We proberen ons prijsbeleid overeind te houden (we willen zeker geen discounter zijn) en kijken of we op een slimme manier toch zaken kunnen doen ook al nemen de budgetten af.

Hoe overleeft een merk in deze tijd?

Authenticiteit, openheid, betrouwbaarheid en afspraak is afspraak.

Wat is jouw verdienmodel?

Wij zijn een urenorganisatie en werken altijd met fixed prices. Ik zou wel op nacalculatie willen werken, maar daar komen we in onze markt niet mee weg.

Hoe kies je jouw zakenpartners?

Op instinct en via navraag in mijn netwerk.

Wat zijn je doelen voor de komende drie jaar?

Uitbouwen, groeien en bloeien. Afgelopen jaar zijn we begonnen met werknemersparticipatie. Ik hoop dat in de toekomstige jaren verder uit te bouwen en (nog) meer verantwoordelijkheden over te dragen. Zelf ben ik net vers gemeenteraadslid en als de politiek bevalt, valt daar nog heel veel te doen in combinatie met het ondernemerschap!

Geef een reactie