Inspirerend Cultureel Ondernemerschap

Gisteren bezochten we met de Amsterdamsche Kring het Scheepvaartmuseum. Ik kon het niet laten om bij binnenkomst de openingstijden (7 dagen per week) op twitter te zetten met de opmerking: ”Dat zouden meer mensen moeten doen”. Willem Bijleveld gaf op zijn altijd geestige en inspirerende manier inzicht in het cultureel ondernemerschap van het museum.

Op basis van het mentalitymodel van Motivaction heeft het museum heel bewust voor een aantal zeer verschillende doelgroepen gekozen, die ze ook via verschillende media benaderen (lees hier meer over doelgroepsegmentatie in de cultuur). De traditionele bezoeker komt voor de collectie en de kunstwerken en de jonge bezoeker verkleedt zich graag als zeepaardje en loopt over de tong van een walvis. De meest opmerkelijke doelgroep is de niet-bezoeker: mensen die wel uitstapjes maken naar bijvoorbeeld de dierentuin, maar die niet gewend zijn om een museum te bezoeken. Een grotere doelgroep dan de bezoeker en super interessant. Speciaal voor deze doelgroep is de attractie de Zeereis gemaakt, waarbij de bezoeker zich al roeiend door verschillende zeeslagen werkt en letterlijk in de maritieme wereld stapt.

De cultuurminaar haalt hier misschien zijn neus voor op: ”plat’ en ”niveau verlagend” heb ik horen zeggen. Ik vind het geweldig dat een museum in staat is een niet-bezoeker te verleiden tot museumbezoek.

Ook de exploitatie van het, binnen termijn en budget, opgeleverde museum is bij de directie in goede handen. Op de vraag van een van de bezoekers of het Scheepvaart nu een party-centrum is of een museum, antwoorde Bijleveld: ”Een museum dus, met in 9 maanden al 400.000 bezoekers en we verwachten het jaar af te sluiten met 600.000 bezoekers. Daarnaast zoeken we extra inkomsten in de combinatie van exploitatie en aanraking met de collectie”. 600.000 bezoekers! Dat zijn er net zoveel als de ambitie van het Stedelijk museum.

Ik ben benieuwd hoe het cultureel ondernemerschap zich verder ontwikkelt. Ik ben een voorstander van ondernemerschap in het verlengde van je expertise en je kern. Dus een cursus exotische planten schikken in de Hortus, acteerles voor amateurs voor een theatergezelschap en zalenverhuur met de meerwaarde van de aanbieder. Want als iedereen zich alleen maar bezig gaat houden met het verhuren van zalen dan wordt het wel druk op deze markt. Ook de reguliere zalenverhuurders zullen dan gaan piepen. Hoe meer het product dat je tegen betaling aanbiedt in lijn ligt met je DNA, hoe groter de kans op succes, ben ik van mening.

Ik wens iedereen veel succes, en vooral ontzettend veel plezier, in het cultureel ondernemerschap!

Geef een reactie