Wat VVD Amsterdam betreft komt er een tweede Amsterdamse cruiseterminal. Steeds meer reders kiezen voor Amsterdam als haven om hun cruiseschepen aan te laten meren. Door beperkte kadecapaciteit kan vaak maar een schip tegelijk aanmeren terwijl er geregeld aanvragen binnenkomen voor meerdere schepen. VVD woordvoerder Haven Tjakko Dijk: “De cruisesector is van onschatbare waarde voor de Amsterdamse economie. Eén zeecruiseschip levert tussen de 400.000 en 600.000 euro op aan directe inkomsten. Door de komst van een tweede cruiseterminal verdubbelen we het potentieel aan directe inkomsten uit de cruisesector.”
In 2013 deden 137 zeecruiseschepen Amsterdam aan. Deze 137 schepen brachten 275.000 passagiers aan wal. De Passenger Terminal Amsterdam (PTA) heeft aangegeven aan de maximum capaciteit te zitten; de PTA heeft op dit moment 600 meter kadelengte waardoor slechts 1 schip van meer dan 300 m kan aanmeren. “Momenteel is een locatie in de Coenhaven aangewezen voor een tweede terminal. Wij zijn benieuwd hoe concreet de plannen van de gemeente zijn en of er ook overleg plaatsvindt met de daar reeds gevestigde bedrijven”, aldus Dijk.
Niet alleen levert een cruiseschip veel directe inkomsten op, een toename van cruiseschepen zorgt tevens voor een impuls aan de economie. Tjakko Dijk: “Hoe meer cruiseschepen, hoe meer banen. Toerisme, retail en haven zijn belangrijk voor de Amsterdamse werkgelegenheid. Een toenemend aantal cruiseschepen zorgt ervoor dat deze sectoren en dus de werkgelegenheid ook in de toekomst blijven groeien.”