Dress for Success

Dat zakelijk succes best kan samengaan met maatschappelijke betrokkenheid bewijzen deze twee inspirerende vrouwen. Marja Ruigrok, Claudia Sträter-liefhebber, is politica en oprichter van Ruigrok | NetPanel. Corina Koekenbier is de drijvende kracht achter Dress for Succes, een stichting die werkzoekenden door middel van een goede business outfit aan een fijne baan helpt. Claudia Sträter had met hen een exclusief interview, dat nog een bijzondere wending nam.

BIJZONDERE KENNISMAKING 

Marja Ruigrok, fractievoorzitter VVD Amsterdam,  oprichter van Ruigrok | NetPanel. 

Corina Koekenbier, algemeen manager Amsterdam van Dress for Success

Corina: ‘Bij Dress for Success komt alles samen: mijn achtergrond in retail, de uitzendtak, het arbeidsbemiddelen, mijn brede netwerk en commerciële achtergrond. Het is elke keer ook zo bijzonder om te zien wat kleding met iemand kan doen. Mensen komen bij Dress for Success binnen met hangende schouders en met de juiste kleding staan ze echt weer in hun kracht. Dat geeft enorme voldoening. En het mooie is: het werkt ook echt. 41% van de klanten die bij ons een sollicitatieoutfit heeft mogen uitzoeken, vindt een baan of is succesvol als zelfstandig ondernemer!’  

Marja: ‘Hoeveel mensen komen er gemiddeld per dag bij Dress for Success?’  

Corina: ‘Soms hebben we op één dag 15 klanten, die komen dan in groepsverband. Vorig jaar hebben we 1066 klanten gekleed. Daarmee zitten we aan ons maximum. We werken met vrijwilligers en onze uren zijn gevuld. Maar we hebben nog echt wel veel te winnen qua naamsbekendheid. Mijn droom is om Dress Young op te zetten, een aparte vestiging voor jongeren die geen geld hebben om zich te kleden voor een sollicitatie. Maar wat hoorde ik nu? Je bent bij ons geweest om kleding te doneren? 

Marja: ‘Ja. Toen mijn man plotseling overleed 5,5 jaar geleden liet hij vier kasten met kleding na. Hij had echt een eigen stijl en prachtige pakken van onder andere Armani en Boss. Zijn dochter zei toen tegen me: ”Je moet naar Dress for Success”. Ik heb er anderhalf jaar over gedaan, maar uiteindelijk heb ik een bestelbus volgeladen en ben ik naar Dress for Success gereden.’ 

Corina: ‘Wauw, maar wat lastig moet dat geweest zijn. Hebben de mensen van Dress for Succes je goed geholpen bij deze emotionele stap?’ 

Marja: ‘Jazeker, het was intens maar het gaf me ook een heel goed gevoel. Gebeurt het trouwens vaak dat nabestaanden kleding doneren?’  

Corina: ‘Ja, onlangs was er nog een dame wiens hobby shoppen was. Ze had zo veel dat haar echtgenoot vertelde dat hij het niet allemaal kon komen brengen. En hij wilde echt dat het allemaal naar Dress for Success ging. Toen zijn we het komen halen. En we hebben achteraf een voor/na foto gestuurd van een gelukkige nieuwe eigenaar in haar kleren.’ 

AMBITIEUS EN BETROKKEN

Corina: ”Je bent een geëngageerde en ambitieuze vrouw. Hoe coördineer je politiek met je eigen zaak?’  

Marja: ‘Het voelt als een rijkdom  dat ik al 25 jaar met m’n bedrijf  bezig ben. Ik ben net 50  geworden en sinds kort delegeer  ik een aantal activiteiten aan  medewerkers. Hierdoor voel ik  me vrij om meer tijd aan de  politiek te besteden.’

Corina: ‘Jouw ambities zijn zo  enorm, dat gaat niet alleen in de  avonduren?’

Marja: ‘Ik ben sinds 1,5 jaar  fractievoorzitter van de VVD  Amsterdam en heb onderschat  hoeveel tijd dat zou kosten. Wat  ik als een uitdaging ervaar is het  langetermijndenken. Ik hou van  hard werken maar het moet wel  ergens naartoe gaan en concreet  worden. In de politiek ben je heel  veel aan het overleggen en  praten en daar zie je niet direct resultaat van. Ik heb als motto: als het me meer energie oplevert dan dat het kost, dan maakt het niet uit hoeveel uren ik erin steek. Vaak als ik een presentatie geef, kom ik er helemaal hyper vandaan. En als je uiteindelijk eens een meerderheidsvoorstel krijgt dat wordt uitgevoerd, dan is dat een fantastisch gevoel.’

 Corina: ‘Wat drijft je?’

 Marja: ‘Ik geloof in de Maslowpiramide van zelfverwezenlijking. Dat je de lat altijd weer iets hoger legt en jezelf de vraag stelt: ”Wat zit er nog meer in mij?” Ik ben bijvoorbeeld altijd zenuwachtig voor  presentaties, maar elke keer leer ik weer. Zelfoverwinning, dat zit erg in me.’

 Marja: ‘Wat drijft jou?’

 Corina: ‘Ik luister heel sterk naar mijn gevoel. En ik geloof dat op het moment dat je iets heel graag wil, je dat ook kunt bereiken. Dat wil ik ook aan mensen meegeven: niets is onbereikbaar, succes is een  keuze. Doorzettingsvermogen is het geheim achter succes.’

Marja: ‘Voor mij is dat plezier. Plezier is ook echt letterlijk een van mijn bedrijfsdoelstellingen. Je moet plezier hebben in wat je doet om anderen te kunnen motiveren.’

Corina: ‘Zeker, je moet energie kunnen opdoen en dat kan alleen als je plezier hebt.’

Marja: ‘En als je niet kan delen, kun je niet vermenigvuldigen. Dat is hoe ik in het leven sta. Wat je geeft, krijg je terug.’


In een volgend blogbericht leest u meer over de kledingstijl van Marja en Corina, en hun voorbeeldvrouwen.

Zakenvrouwen in stijl

In het vorige bericht kon u al kennismaken met twee inspirerende vrouwen die laten zien dat zakelijk succes goed kan samengaan met maatschappelijke betrokkenheid. In deze blog vertellen Marja Ruigrok, fractievoorzitter VVD Amsterdam en oprichter van Ruigrok | NetPanel, en Corina Koekenbier, algemeen manager van Dress for Success, meer over hun zakelijke kledingstijl en hun voorbeeldvrouwen. 

VOORBEELDVROUWEN

Marja: ‘Ik zou wel eens in de kledingkast willen kijken van Neelie Kroes. Zij is echt een vrouw die het leuk vindt om er uitgesproken uit te zien. Ze houdt van broches, dat is haar statement. Ik vind het altijd wel leuk als iemand iets eigens heeft wat je kan herkennen.’
 

Corina: ‘Ik vind Annemarie van Gaal een mooie, inspirerende dame. Ze is een hele krachtige vrouw, succesvol en ze heeft iets classy’s.’

BUSINESS CHIC

Corina: ‘Mijn kast kenmerkt zich door een hele goeie basis.
 

Marja: ‘Grappig, ik heb maar heel weinig basisstukken en vooral uitgesproken items in mijn kast, wat soms wel lastig is.
 

Corina: ‘Met een paar basisitems en dan net weer andere accessoires voorkom je dat. Zo kun je met weinig middelen er steeds weer anders uitzien.’

MARJA IN STIJL 

‘Aan het begin van mijn carrière, 25 jaar geleden, wilde ik serieus genomen worden en zocht ik houvast bij de schoudervulling. Ik droeg voornamelijk mantelpakjes en jasjes in gedempte kleuren. Nu telt alleen nog of ik me fijn voel in mijn kleding. En ik maak geen onderscheid meer tussen zakelijk en privé. Ook thuis ga ik voor netjes en ga ik echt niet in een joggingbroek op de bank zitten.’

‘Meestal kies ik voor opvallende kleuren zoals rood, blauw, roze en paars. Ik heb altijd al van kleur gehouden, maar nu geef ik er meer gehoor aan. Vorig jaar tijdens mijn bruiloft droeg ik een knalroze trouwjurk.

‘Ik hou van vrouwelijke kleding: een taille, wijde rokken, jurkjes en hoge hakken. Ik draag vrijwel nooit broeken. Er liggen er slechts twee in mijn kast: een oranje en een gele.’ 

‘Ik ben ook Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand. Dan kun je een toga aandoen, maar ik vind het leuk om er werk van te maken. Zo heb ik laatst voor een huwelijk een jurk met bloemen op maat laten maken. Ik laat ook schoenen op maat maken in kleuren die ik mooi vind. Voor mijn 50ste verjaardag kreeg ik een paar custom made hoge hakken van mijn collega’s, in roze, paars en zebraprint.’ 

‘Veel vrouwen hebben de behoefte om een beetje te blenden maar als je wat wil bereiken of in gezelschap iets wil overbrengen, dan vind ik dat je niet bang hoef te zijn voor een beetje kleur.’

CORINA IN STIJL

‘De modewereld, de modebladen, het heeft me altijd al getrokken. Ik begon mijn carrière met een stoer mannenberoep bij de Marine, maar in mijn vrije tijd was ik altijd met mijn kleding bezig en zorgde dat ik er modisch uitzag. Mijn stijl is door de jaren heen altijd wel ‘gekleed’ geweest. Professioneel met een vrouwelijke touch en een kleine knipoog. Bloesjes gaan nooit helemaal tot boven dicht en mijn make-up hou ik rustig.’

‘Ik ben heel erg van de zakelijke kleuren zoals zwart, grijs en donkerblauw, maar dan wel altijd met een kleuraccent van nu. Dat kan in de vorm van een sieraad zijn of een sjaaltje.’

‘Privé kan ik ook een spijkerbroek met gaten dragen, meestal wel in combinatie met een colbert en hakken eronder. Voor een belangrijke bespreking zorg ik dat ik er tot in de puntjes verzorgd uitzie, op een gewone kantoordag mag er best iets nonchalanters bij zitten. Bij Dress for Success draag ik ook wel eens een spijkerbroek.”

”Mijn haar draag ik bijna mijn hele carrière vast. Ik heb het idee dat het anders te nonchalant is voor mijn functie. Privé draag ik mijn haar wel los. Maar vandaag tijdens de shoot gaat alles anders.’

‘Er wordt wel eens gezegd dat ik nogal streng over kan komen, maar als mensen me leren kennen dan zeggen ze vaak: ”Je bent eigenlijk heel vriendelijk”.’

‘Dingen die ik niet meer draag gaan gewoon naar Dress for Success toe.’

OVER HUN OUTFITS  

Marja: ‘Ik voel me stoer in dit pak. Ik zie mezelf hier wel mee in de raadzaal.’

Corina: ‘Ik ben blij dat ze dit bij me hebben aangetrokken want normaal gesproken draag ik heel weinig rood. Rood is de kleur die staat voor kracht en het is ook de marketingkleur van Dress for Success. Dit voorjaar ga ik naar Sträter en dan ga ik rood halen!’

COMPLIMENTEN

Marja: ‘Het leukste compliment dat ik ooit gehad heb over mijn uiterlijk? ”Als jij binnenkomt dan word ik er meteen vrolijk van.”’

Corina: ‘Voor mij was dat een compliment van het bestuur van Dress for Success: ”Als jij binnenkomt dan komt er ook echt iemand binnen”. En dat ik er prachtig verzorgd uitzie. Ik ben blij dat ik zo overkom. Zeker ook omdat we bij Dress for Success klanten altijd meegeven dat die eerste indruk zo enorm belangrijk is. Van nature ben ik eigenlijk heel bescheiden. Daar moet ik mezelf soms even overheen zetten. Begin dit jaar moest ik Dress for Success vertegenwoordigen op een groot event, dan moet je daar wel stáán.’

DRESS UP

Marja: ‘Ik kies voor een simpel jurkje met een wat hogere halslijn en hakken. Frutsels en franje in de kleding leiden voor deze gelegenheid te veel af. Maar ik kies wel een jurkje in een uitgesproken kleur of motief zodat je echt binnenkomt!’

Corina: ‘Ik kies voor een jurkje met een colbertje. Een jasje is ook nog eens erg praktisch. Stel, je krijgt het erg warm van het gesprek, dan wil je niet dat iemand de plekken onder je arm ziet. En ik zorg voor een kleuraccent. Een effen jasje en een jurkje met een kleurig printje, dat blijft zo lekker in iemands gedachten hangen.’

Lees ook het artikel in HC Nieuws

Geef een reactie