Wat je zegt ben je zelf

Als je al 25 jaar marktonderzoek voor je opdrachtgevers uitvoert dan moet je natuurlijk ook op gezette tijden kritisch naar jezelf kijken. En dat doen we dus ook (ook alweer bijna 25 jaar ;-). Om het jaar zetten we een imago-onderzoek uit en laten dit uitvoeren door een onafhankelijk persoon. Dat zouden meer mensen moeten doen! Dit is aflevering zeven in de serie 25 jaar Ruigrok NetPanel.

Zeehond

Zo hebben we dus vele onderzoeken in ons bezit die ons handvatten bieden om onze dienstverlening en aanpak te verbeteren. Mijn favoriete onderdeel van deze onderzoeken is de projectieve techniek die vrijwel elk jaar ingezet wordt. Onze relaties maakten de afgelopen jaren associaties tussen ons bureau en bijvoorbeeld kleuren, gerechten, dieren, auto’s en bladen. En wat blijkt? In het bladenschap zijn we een beetje LINDA (stijl, succes en klasse), Elsevier (kritisch en actueel), VT Wonen (fris en creatief) en Wetenschap in beeld (feitelijk, gedegen en niet te zwaar). In het dierenrijk worden we gekoppeld aan de zeehond (beweeglijk, flexibel en vrolijk), een kangoeroe (snelheid en geborgenheid), aap (dynamisch en gek) en een tijger (doelgericht en robuust). En in de lekkere hapjes worden we geplaatst tussen Thais (pittig, snel en pro-actief), sushi en tapas (gevarieerd, gezellig en informeel).

RTO

Elk onderzoek is weer een spiegel die ons wordt voorgehouden: wat doen we goed en wat kunnen we beter doen? De afgelopen jaren hebben we – vanzelfsprekend – naast het klantenonderzoek ook een medewerkerstevredenheidsonderzoek toegevoegd. Bij ons heet dat het RTO, het Rockies Tevredenheids Onderzoek. Je komt zelden een doelgroep tegen die zo bereidwillig is om aan onderzoek mee te werken en zo uitgebreid is in hun antwoorden ;-).

Practise what you preach

Wij willen natuurlijk niet die schoenmaker worden die op kapotte schoenen loopt, ook wij moeten in ons eigen overtuiging geloven. Zonder oog voor de klant geen oog voor de klant! Wij kunnen natuurlijk nooit goede adviezen aan onze opdrachtgevers geven als we niet weten wat hun klanten beweegt of wat hun medewerkers motiveert. Zorg dus ook dat jouw KTO en jouw MTO een vast onderdeel van je werkwijze worden. Dan profiteer je van de inzichten van je belangrijkste relaties: je opdrachtgevers én je medewerkers.

Geef een reactie