Denmark first ;-)

Ruim twee dagen was ik mee op een inspiratiereis met de AAA (nee, niet waar je aan denkt, maar de Amsterdam Airport Area), de publiek-private organisatie van de regio rond de lucht- en zeehaven die zich inspant voor het aantrekken van bedrijvigheid in de regio. We bezochten deze havens van Denemarken en namen meteen gebiedsontwikkeling, de Nederlandse ambassade en dubbel ruimte gebruik mee in ons bezoek.

Ik schoof de eerste dag wat later aan omdat ik nog even namens Haarlemmermeer de Plabeka Award in ontvangst mocht nemen voor Energietransitie op een bedrijventerrein. Het is ook zo’n top voorbeeld om op een slimme manier de ruimte in energiecontracten te delen, dat zouden meer bedrijven moeten doen!

In de delegatie ook veel blije gezichten, want het ging om Schiphol Trade Park, een van de meest circulaire bedrijventerreinen van de wereld. Dus ik zag stralende gezichten van de meegekomen SADC-ers. Onze delegatieleider was de gedeputeerde van Flevoland (met ook een luchthaven en mooie bedrijventerreinen), Jan de Reus. Verder afgevaardigden van de haven, Schiphol, ontwikkelaars, Amsterdam, Almere, Lelystad en Haarlemmermeer. Dus met dat netwerk kwam het ook al snel goed. Ik was mee als wethouder Economische zaken met bedrijventerreinen in mijn portefeuille.

Mijn eerste bezoek was aan de Nederlandse ambassade in Kopenhagen. We kregen inzicht in de overeenkomsten (ongeveer even groot land, super veel fietsen) en verschillen (met slechts eenderde van de inwoners en Denen zijn wat gezagsgetrouwer) tussen Denemarken en Nederland. De Denen zijn trots op zichzelf en staan dan ook bovenaan in alle lijstjes en statistieken die wij te zien kregen 😀. De focus van de economische inspanning is verdeeld over diverse regio’s en er is veel aandacht voor sustainability (en in Aalborg zijn ze al ver met de 20 minuten samenleving, waar werk, wonen en recreëren binnen fiets- of OV-afstand te bereiken is).

Het havenbedrijf By & Havn bleek een geheel publiek bedrijf dat zich voornamelijk met stadsontwikkeling bezig hield. Container- en Cruisehaven zijn verplaatst en de oude haven maakt plaats voor woningen en super schoon zwemwater. Ook veel aandacht voor sociale sustainability (sociaal netwerk, leefbaarheid en onderlinge connecties). Ze hebben de afgelopen jaren 1.000 woningen per jaar weten te realiseren, dus de snelheid zit er goed in. We waren allemaal onder de indruk van Anne Skovbro, de CEO van de organisatie. 

Aan de overkant zat Maersk, een van de grootste containerbedrijven in de wereld (die de hele keten aan transport op een digitale wijze en met blockchain aanbieden). Ook hier heldere ambities op het gebied van duurzaamheid, zoals alle schepen in 2030 op green fuel methadol. Door hun enorme aanvraag ontstonden er ook aanbieders. Mooi dat ze hun 200 grootste klanten ook meenemen in de groene ambitie.

In de middag maakten we een stadswandeling met een enthousiaste architectuur student. Veel voorbeelden van circulaire huizen en wat ik ook leuk vond: voorbeelden van dubbelgebruik (ruimte met ruimte maken). Een speeltuin op het dak van een parkeergarage, een school die de lokalen op de bovenste verdieping had zodat die ‘s avonds op slot kunnen en de kantine, de theaterzaal en andere zalen in de avond door anderen gebruikt kunnen worden. En dan ook nog met prachtige kleurige gevel zonnepanelen (maar

die hebben wij op de Pharos Toren ook natuurlijk 💪🏼). 

Het ultieme voorbeeld van dubbelgebruik bezochten wij in de avond. Een afvalenergiecentrale met een skibaan op het dak en een klimmuur aan de 80 meter hoge wand…. Hoe cool is dat?

De volgende dag bezochten we de haven (die dus verplaatst is om plek te maken voor woningen in de oude haven). Een kleine containerterminal en een druk bezochte cruiseterminal (met zo’n miljoen bezoekers per jaar).

Ons laatste bezoek was aan de luchthaven (wel zo praktisch ook). Op COVID na heeft het deze luchthaven niet echt tegengezeten, politieke steun, weinig weerstand van omwonenden en een actief sustainability en omgevingsbeleid. 

Een leerzaam en inspirerend bezoek dus! Dank voor de organisatie Jozien der Wal!

I

Geef een reactie