Transportmuseum sluit deuren

In verband met de aankomende woningbouwplannen moet het Nederlands Transport Museum verhuizen. Helaas is het niet gelukt op korte termijn een goede nieuwe locatie te vinden. Lees hier het artikel in HC Nieuws en daaronder de reactie van de gemeente.

NIEUW-VENNEP Arno van der Holst heeft zondagmiddag de deur van het Nederlands Transport Museum dichtgetrokken om deze niet meer te openen. Afgelopen week konden bezoekers voor het laatst genieten van de historische collectie die het museum de afgelopen jaren heeft verzameld. “We gaan inpakken, we moeten nu gewoon door.” Van de Holst kijkt het meest op als hij alle vrijwilligers moet gaan vertellen dat de deur definitief dicht gaat en er op een andere plek opnieuw begonnen wordt.

Wie de afgelopen jaren de moeite heeft genomen om een kijkje te nemen in het Nederlands Transport Museum werd verwelkomd door de brandende koplampen van de TEE-trein. Het is een van de vele pronkstukken van het museum dat gevestigd is op het Lucas Bolsterrein. 

Het bestemmingsplan voor de Pionier komt maar niet van de grond en de Raad Vastgoed is er klaar mee

Vorig jaar augustus kreeg de club van ruim 300 vrijwilligers de schrik van hun leven als De Raad Vastgoed, eigenaar van het pand waarin het museum nu is gevestigd, laat weten dat de huur wordt opgezegd met het Nationaal Transport Museum. Deze maand moet het pand veegschoon worden opgeleverd. “Het bestemmingsplan voor de Pionier komt maar niet van de grond en de Raad Vastgoed is er klaar mee”, zegt Van der Holst. “Zij hebben besloten dat ze de komende jaren niet gaan slopen, maar hun panden blijven verhuren. Alleen voor bedragen die wij niet kunnen betalen.”

LAATSTE

Het is vrijdag als we aanschuiven bij de man die zijn ziel en zaligheid steekt in het museum. In het museum is het koud, maar er zijn volop ouders met hun kinderen die een laatste bezoek brengen en genieten van een expositie met brandweerwagens, vrachtauto’s en graafwerktuigen van het merk Tonka. Met een aantal auto’s mogen de kinderen spelen; zand in de vrachtauto kieperen, blokken omhoog takelen, of op de trapfiets of in de trapauto rijden. Elders in het museum laten op modelspoorbanen diverse clubs hun modeltreinen rondrijden over de zelfgebouwde diorama’s. Kinderen kijken geïnteresseerd naar al het moois. Dit beeld laat zien dat het museum niet alleen voor spoorfanaten en oudere morsige mannen is. Maar ook besef aan jonge mensen meegeeft.

“Het begon ooit met de Vereniging Oud Fokker Employés (VOFE) in Amstelveen” begint Van der Holst zijn verhaal, als we zijn aangeschoven in zijn kantoortje waar het behaaglijk is. “Een club die werktuigen, machines en ander oud materiaal uit de Fokkerfabrieken onderhield.” Als hij vervolgens wordt gevraagd om het Hembrugterrein in Zaandam, een oud fabrieksterrein, nieuw leven in te blazen, richt hij de Stichting De Vliegtuig Compagnie op (met alle VOFE-gereedschappen) en gaat hij samenwerken met de op het terrein al aanwezige Stichting Mobiele Artillerie. “Deze club had allerlei oude rupsvoertuigen in onderhoud. Transport was de verbinding. Het was het begin van het huidige Nationaal Transport Museum”, vertelt Arno van der Holst.

In 2016 klopt de eigenaar van het toenmalige pand op het Hembrugterrein aan met de mededeling dat hij het ging verkopen. “We zaten tenslotte antikraak”, was de mededeling. “Zoek maar was anders!”

PARK21 

Inmiddels was de club van twee stichtingen uitgebreid naar 11 organisaties. Naast vliegtuigen, (rups)voertuigen, sloot bijvoorbeeld ook een vereniging van smalspoor aan. “Wij moesten dus op zoek naar wat anders en toen kwam PARK21 in beeld.”

Bij de eerste gesprekken waren de verantwoordelijke ambtenaren meteen enorm enthousiast. “We willen jullie graag hebben. Het past prachtig in onze gemeente, met een vliegveld, een spoorlijn en water eromheen. Hoe mooi is het om al die ‘oude’ mobiliteiten te verenigingen in PARK21”, hoort Van der Holst ze nog zeggen. “Het voelde als een gespreid bedje.”


Kinderen genieten van de miniatuur. – Piet van Straalen

Van het een kwam wel het ander. Ze moesten weg uit Zaandam en vertrokken richting Nieuw-Vennep, waar ze in een leegstaande loods op het Lucas Bolsterrein tijdelijk hun spullen mochten stallen. “Het was 6 november 2017. Ik zie het beeld nog zo voor me. Tijdens het opruimen zaten we nog even gezellig een biertje te drinken. “Als we de stellingen nou eens weghalen en ons materiaal netjes neerzetten, dan kunnen er toch mensen langslopen? Zo ontstond de gedachte een museum, als proeftuin, alvast te openen.”

Zo gezegd, zo gedaan en in februari 2017 liepen buurtbewoners door de hal. “Het was een succes, mensen waren enthousiast. In mei van hetzelfde jaar openden we officieel de deuren van ons museum.”

DOMPER 

De verzameling groeit en bloeit. Met als resultaat dat er een complete TEE-trein buiten staat te pronken. Binnen wordt een watervliegtuig gerestaureerd en de Superbus van Wubbo Ockels te bewonderen is in Nieuw-Vennep. 

De grond was te koop voor 180 euro per vierkante meter en wij konden achter in de rij

De huisvesting blijft echter een noodoplossing. Het doel om straks een plek in PARK21 te krijgen bleef overeind. Van der Holst kwam in contact met Holland World. Een partij die met de gemeente Haarlemmermeer in gesprek was over een grote attractie in PARK21. “Ons idee over een museum sloot daar prima bij aan. Alleen was initiatiefnemer Van Driem het wachten op definitieve plannen een beetje beu. Ambtenaren hebben hem bovendien gezegd dat de huidige infrastructuur niet toereikend is voor een grootschalig themapark. Dat was voor ons een grote domper, we zagen de bui toen eigenlijk al hangen.”

Vervolgens kwam corona om de hoek. Het museum weet met de inzet van vrijwilligers het hoofd boven water te houden. “Daarbij moet gezegd worden dat de eigenaar van het pand, De Raad Vastgoed, ons geweldig heeft gesteund. Zonder hen was het al lang klaar geweest.” 

ZOEKTOCHT

De zoektocht naar een nieuwe locatie gaat voort. In 2021 laat Van der Holst zijn zinnen vallen op het baggerdepot aan de Rijnlanderweg. “Het Waterschap is daar klaar en staat op het punt om de grond terug te geven aan de gemeente. De grond was te koop voor 180 euro per vierkante meter en wij konden achter in de rij.”

Inmiddels is het de club vrijwilligers wel duidelijk geworden dat ze niet echt welkom meer zijn in PARK21. “Er wordt ergens in 2021 wederom een plan gepresenteerd. Daarin worden wij niet eens meer genoemd. Het moet vooral groen worden”, aldus de getergde Van der Holst. “Ik kreeg van wethouder Ruigrok te horen dat ikzelf maar op zoek moest gaan naar een stuk grond en naar centen.”

Hij is vervolgens in zijn auto gestapt en is alle boerderijen aan de Rijnlanderweg afgegaan. “Hallo, ik ben Arno van het Transport Museum, heeft u een stuk grond?”, was de vraag waarmee hij binnenkwam. “Bij de allerlaatste boer had ik beet. Hij had een stuk van zo’n 6 hectare. Het was in de buurt van het baggerdepot. Er lag een weg naartoe. Mooier kon niet. Wij blij, de omwonenden blij, want die zagen ons liever komen dan een evenemententerrein.”

Er worden prachtige plannen geschreven en ingediend bij de gemeente. Het lijkt allemaal positief. “Het is voor ons één minuut voor twaalf als wethouder Ruigrok ons laat weten dat volgens de juridische dienst van de gemeente onmogelijk is dat wij ons daar kunnen vestigen. Zij zagen problemen omtrent de bereikbaarheid. Deze problemen zouden pas ergens in 2030 opgelost zijn. Weg plan.”

Tekst gaat onder de foto verder.


Passen en meten bij de aankomst van het watervliegtuig. – Joop Touw

Het is dan even stil totdat in augustus vorig jaar de mededeling kwam dat de huur van het pand wordt opgezegd. “Wij nemen De Raad Vastgoed niks kwalijk. Als er een partij is geweest die ons heeft gesteund, dan zijn zij dat wel”, benadrukt Van der Holst. “We zijn dus toe aan wat nieuws en volop om ons heen aan het kijken. Dat is ook buiten de gemeentegrenzen. Inmiddels zijn er vijf opties, waarvan één nog in Haarlemmermeer. Met het Schiphol grondbedrijf zijn we serieus in gesprek over een plek nabij de Nieuwe Bennebroekerweg. Deze optie geef ik 20 procent kans!”

WERKLOOS 

“Ik vind het enorm treurig dat de gemeente zo met ons, de ruim 300 vrijwilligers, is omgegaan. Wij zijn een sociale broedplaats waar al die vrijwilligers, meest inwoners uit onze gemeente, dagelijks vol enthousiasme zich inzetten voor het museum. Inmiddels zijn er onder ons dak 35 samenwerkende organisaties die samen prima functioneren. Een zinvolle invulling geven aan het leven van deze vrijwilligers, die samen lachen en plezier hebben. Deze vrijwilligers zitten straks misschien ‘werkloos’ thuis.”

De komende maanden gaan we alles uit elkaar halen en transport klaar maken

“We hebben prachtige mooie plannen neergelegd bij de gemeente en telkens lieten ze ons de steek.” Als voormalig directeur van Aviodome heeft Van der Holst dit eerder meegemaakt. “Ook toen het voormalig museum op Schiphol plaats moest maken, kwam vanuit de gemeente geen enkele medewerking. Ook nu vragen we niet veel, we hebben alleen een erfpachtovereenkomst van de gemeente nodig. We kunnen financieel verder prima onze broek omhoog houden. Wij willen ons heel graag vestigen in een gemeente die bereid is met ons mee te werken en mee te denken. Een gemeente die straks trots is op ons museum. Het had deze gemeente gesierd als zij in een veel eerder stadium ons had laten weten niet met ons in zee te willen.”

Zondagmiddag liepen de allerlaatste bezoekers de deur uit en is het hoofdstuk op het Lucas Bolsterrein afgesloten. “De loods mogen we voorlopig van De Raad Vastgoed nog gebruiken als opslag. De komende maanden gaan we alles uit elkaar halen en transport klaar maken. We zijn dus nog niet weg, alleen kunnen we geen publiek meer toelaten.”

Door Ton Dijkstra

Reactie vanuit de gemeente

De gemeente Haarlemmermeer is blij met het Nederlands Transport Museum binnen zijn grenzen. Het museum omvat een unieke verzameling voertuigen, die je nergens anders tegenkomt. Het museum biedt een hele leuke belevenis aan jong en oud, professional of liefhebber, geïnteresseerde of leek.

Toen duidelijk werd dat het transportmuseum niet op de huidige plek kon blijven, heeft de gemeente zich ingespannen om samen met het museum een nieuwe locatie te vinden. Er waren kansrijke locaties binnen Haarlemmermeer in beeld.

Ook is er gekeken naar PARK21. Het was niet mogelijk om het NTM daar op korte termijn en tijdelijk te vestigen. Het bestemmingsplan was nog niet klaar en er was daar te weinig beschikbare verkeersruimte. Dat hebben we het NTM dan ook laten weten. 

Ook speelt mee dat de gemeente gemeentegronden niet tegen een andere prijs mag aanbieden de dan geldende prijs. Het NTM kon die prijs niet opbrengen. 

Spijtig genoeg voor zowel het museum als de gemeente heeft de zoektocht naar een nieuwe locatie tot dusver niets concreets opgeleverd. Dat lag echter niet aan de inspanningen, maar aan de mogelijkheden. 

De gemeente ziet graag dat het museum kan voortbestaan. Maar helaas zijn de mogelijkheden daartoe in Haarlemmermeer op korte termijn niet toereikend gebleken. Hoe jammer dat ook is voor alle betrokkenen.

Geef een reactie