#NLinUK

Inspiratiemissie #NLinUk. De afgelopen dagen mocht ik delegatieleider zijn van een groep enthousiaste Nederlandse ondernemers die wat kwamen halen en brengen in Engeland! 

En inspiratie heb ik gekregen: zet je doelen voor actieve mobiliteit en OV (Londen zegt in 2040 80% van alle bewegingen in dit segment te krijgen, voor de City zitten ze nu al op 90%). Met zero-emissie gaan we ze verslaan: onze 750 bussen zijn in 2025 ZE, de 9000 (!) van hen staan voor 2034 op de planning.

Ik heb geleerd over mogelijkheden voor Swappen (niet alleen mooie anekdotes over waarom Swapfiets maar 1 blauwe band heeft, maar ook voor het swappen van batterijen voor je fiets in hubs). En kunnen we ook een flat fee inzetten voor de metro (nadat we daltarieven hebben doorgevoerd?) zodat korte ritjes relatief duur zijn en lange ritten goedkoop. Dat zet meer mensen aan het wandelen en in Londen kiezen ze zelfs voor een “cap” voor een dag of een week. Er is een maximaal bedrag waar je zoveel als je wilt voor kunt reizen. Ook in deelfietsen geldt prijsdifferentiatie zodat gebruikers niet te ver van metrostations afdwalen. 

We hebben geleerd over laadpalen (veel te weinig in het straatbeeld in Manchester en Birmingham) maar vooral over fiets. Mijn “pledge” voor Move was om vooral de kinderen (van onze kinderen) te leren fietsen! Want zelfs in een fietsland als het onze leert 25% van de kleinste kinderen niet fietsen, door armoede, door gebrek aan inspiratie uit het gezin of door het gevoel van onveiligheid. Daar moeten we met z’n allen wat aan doen! 

De Engelsen kunnen wel weer veel van ons leren met fietsstraten, doorfietspaden en activatie (bij is 30 tot 35% van de vervoersbewegingen op een fiets, in Engeland komen ze niet boven de 3% uit – zelfs niet met de “‘mamils” in Londen). 

Wij kunnen weer wat leren van de uitgekiende strategieën van het metrosysteem, dat die jaar 160 (!) jaar bestaat – volg Thomas Ableman voor 160 weetjes over de “tube”.  Mooi ook om uit zijn mond te horen dat 10 jaar open data delen de Transport For Londen (TFL) enorm veel gebracht heeft door ideeën te gebruiken van start-ups. En goed te zien dat ook in Engeland de opties van de combinatie van doelgroepvervoer en flexvervoer verkend worden.


Voor mij waren de ontmoetingen met mijn collega-wethouders, de fietsburgemeesters, de collega’s van de grote zus van de Vervoerregio interessant. Zo sprak Tracey Rawlins, die vrijwel blind is, strijdvaardig: ’’Als ik het het OV kan rijden, kan iedereen het!’. En mocht ik kennis delen over de RNetMetrobus, de Green Deal Fiets en de OV Coach.

Ook onze groep had veel dynamiek, onderling en met de Britse contacten. Mooi dat dit allemaal ondersteund wordt door RVO, NLinUK, Haarlemmermeer, de Vervoerregio en Trade and Innovate. Dank voor deze mooie trip and let’s stay in contact!

One Response to “ #NLinUK ”

  1. Dankjewel voor de inspirerende reis en het buitengewoon interessante gezelschap!

Geef een reactie