De Metrobus in Nantes

Special even naar Nantes gereden om een ritje te maken met de ‘’Trus’’ of de ‘’Metrobus’’. Van buiten is het een (lange) bus, van binnen krijg je meer het gevoel van een tram (Trus). Het is de Bus Rapid Transit (BRT) een OV-concept met veel potentie voor de vraag naar openbaar vervoer. De Metrobus rijdt zonder dienstregeling (want komt zo vaak dat er altijd wel eentje staat of aan komt rijden) op een vrije busbaan en geeft dus automobilisten in de file ernaast letterlijk het nakijken. Die vrije busbaan kennen we in Haarlemmermeer natuurlijk wel! Ik ben een fan van dit product, want relatief goedkoop in aanleg, snel, elektrisch, comfortabel, hoge capaciteit en flexibel.

We zijn als Vervoerregio bezig met een onderzoek naar een RNet Metrobus-oplossing voor de verbinding tussen Haarlem, Schiphol en Amsterdam. Ook in andere delen van Nederland wordt gekeken naar de uitrol van de RNet Metrobus. De aangenomen motie van Minhas en van Ginneken helpt hier ook bij. 

Hoog tijd om eens te gaan kijken naar de praktijk. Dus op naar Nantes! Daar rijdt Transdev al sinds 2006 met de Metrobus. En het is een succes. Het aantal reizigers is veel sneller gegroeid dan vooraf werd ingeschat. Daarmee ook de vermindering van CO2 uitstoot.

Wij vonden het ook top! Helemaal omdat in Nantes is gekozen voor een kunstwerk op het dak van elke bus (hoe leuk is dat?) en het reizen in het weekend gratis is (wisten we niet, we hadden al een kaartje voor 1,80 euro, maar toch leuk). Dit krijgt zeker vervolg!

Geef een reactie