Expedition Circular op Haarlemmermeer Lyceum

Maandag mocht ik aanhaken bij de aftrap van de Expedition Circulair. Kinderen uit de brugklassen van het Haarlemmermeer Lyceum vroegen me (bijna letterlijk) het hemd van het lijf. De vraag wat ik zelf doe aan circulair textiel kon ik beantwoorden met ’’Ik liep laatst nog op de catwalk met een lease spijkerbroek en een circulaire muts’.

Voor 204 leerlingen van de brugklas tweetalig onderwijs (TTO) van het Haarlemmermeer Lyceum staat de week van 11 tot 16 maart in het teken van circulaire economie. Het is de achtste keer dat Rieta Aliredjo met haar stichting Stars Are CircularExpedition Circular’ op de school organiseert. Het thema van dit jaar? ‘Positive Threads’.

“Het thema van de week (die ieder jaar samenvalt met de landelijke Week van de Circulaire Economie, red.) verwijst naar de Engelse vertaling voor ‘garen’ in kleding, maar slaat ook op ‘comment threads’ op sociale media, een serie reacties op een bericht over een bepaald onderwerp. Dat willen we ook met Expedition Circular: op elkaar reageren en zo samen nadenken over hoe we op een positieve en actieve manier naar klimaatverandering kunnen kijken”, legt Rieta uit. 

BEDRIJFSBEZOEK

Vanwege de populariteit van het thema, ligt de focus van de projectweek de laatste jaren op ‘fashion en textiel’. Rieta: “Leerlingen leren zo niet alleen over het eindproduct, maar ook over materialen en grondstoffen. Dit jaar gaan we daarom voor de derde keer op bedrijfsbezoek bij het textielsorteercentrum van Spaarne Werkt in Cruquius. Daar maken de leerlingen alvast kennis met het maken van een eigen pop-up store, wat de eindopdracht van deze week is. We starten ook ieder jaar met nieuwe onderdelen. Dit jaar is dat Expedition Circular TV (EC-TV). Zo kwam wethouder Marja Ruigrok op maandag even online en konden leerlingen haar een aantal vragen stellen over de circulaire economie in Haarlemmermeer.”

OPRICHTING

De Stars Are Circular Foundation bestaat sinds 2017. Rieta mist in die periode voldoening in haar werk, hoort over ‘circulaire economie’ en leest het boek ‘Donut Economy’. Daarna weet ze precies wat ze wil: gewone mensen anders laten kijken naar de rol die economie speelt in de samenleving. Om die reden richt ze de stichting op.”

LEERLINGEN VAN NU

Ze besluit zich met name op jongeren te richten. “Nederland moet in 2050 honderd procent circulair zijn. Dat krijgt veel aandacht bij academici, beleidsmakers en het bedrijfsleven. Maar de leerlingen van nu moeten het in 2050 doen. Bij die generatie wil ik iets in hun bagagemandje meegeven. Als zij nu al leren om circulair te denken, nemen ze dat mee in hun toekomstige keuzes. Dat is de beste investering die je kunt doen.”

CIRCULAIRE STERRETJES

Ook de naam ‘Stars are Circular’ is niet zonder reden. “Kinderen zijn als het ware ‘circulaire sterretjes’; ze hebben creativiteit die gekoesterd moet worden. Daarnaast refereert het aan zeelui die vroeger op de sterren navigeerden. Ook wij moeten onszelf navigeren langs de sterren – mensen die ons kunnen helpen – om een uitweg te vinden in de klimaatuitdagingen.”

DUURZAME SCHOOL

Dat is ook hoe Rieta bij het Haarlemmermeer Lyceum terechtkomt: met behulp van Rudy Klaassen, iemand uit haar netwerk die al actief met duurzaam onderwijs bezig is. Zo begint ze zes jaar geleden met haar eerste projectweek. “Inmiddels is het een vast onderdeel van het curriculum van de brugklas en jaar twee. Voor de tweedeklassers begint de week op 13 mei. Zij focussen zich vooral op hoe de school duurzamer kan worden. Vorig jaar zijn er bijvoorbeeld plantenbakken vervangen, maar onze ambities worden steeds groter.”

BELANGRIJKSTE DOEL

Voor brugklassers is het belangrijkste doel van de week om erachter te komen wat circulaire economie betekent. “Om over te brengen dat het meer is dan alleen recyclen, hebben we vier pijlers bedacht: hergebruik van textiel (‘be smart’), door duurzame energie (‘be green’), zonder verspilling en vervuiling (‘be clean’) en waarbij je niet alleen goed bent voor de planeet, maar ook voor mensen (‘be social’). Dat is de essentie van circulaire economie.”

UNIEK SAUSJE

Waarom de projectweek (nog) niet op andere scholen wordt gehouden. Rieta: “De ontwikkeling en organisatie kost veel tijd, maar we willen de kosten voor de scholen laag houden. Daarom proberen we deze week zoveel mogelijk te standaardiseren en zo efficiënt mogelijk te organiseren, zodat alleen de kosten voor een projectleider overblijven. Het programma is dan gratis. De projectleider kan de link leggen met bedrijven en ondernemers en de week zo telkens weer een uniek sausje geven. In de hoop dat andere scholen het in de toekomst overnemen.” Uit HC Nieuws.

Geef een reactie