Meer fietsen!

In onze tweewekelijkse columnreeks delen de bestuurders van de Vervoerregio hun kijk op actuele ontwikkelingen. Ook komen er vraagstukken op het gebied van verkeer en mobiliteit aan bod. Vandaag schrijft lid van het Dagelijks Bestuur, Marja Ruigrok o.a. over het stimuleren van fietsgebruik en het belang van doorfietsroutes.

Al eens met de fiets door de Schiphol-fietstunnel gegaan? Dat kan! En zeker met de mooie doorfietsroutes en het fietsservicepunt dat er aan komt. Fiets, fiets, fiets…..

Na maanden van druilerig en regenachtig weer is de lente eindelijk aangebroken. Voor mij betekent dat altijd dat ik weer vaker de fiets pak. Want wat is er fijner om in het zonnetje naar je werk te fietsen?

Als lid van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio is de fiets mijn favoriete thema. De Vervoerregio is namelijk niet alleen opdrachtgever van het ov in de regio, maar houdt zich ook bezig met mobiliteit, zoals infraprojecten, verkeersveiligheid en gedragsverandering. En op het gebied van de fiets gebeurt steeds meer.  

STOMP

Sinds kort hanteren we binnen de Vervoerregio namelijk het STOMP-principe. We geven prioriteit aan de vervoersmiddelen met de minste impact op verkeersveiligheid en het milieu. STOMP staat voor 1. Stappen 2. Trappen 3. Openbaar vervoer 4. Mobiliteitsdiensten en 5. Privéauto.

Lopen (stappen) en fietsen (trappen) zijn niet alleen duurzaam en gezond, ze nemen ook weinig ruimte in beslag. Dat laatste is ook belangrijk, want de Vervoerregio is één van de drukste regio’s van Nederland en wordt de komende jaren alleen maar drukker.

Doorfietsroutes

Eén van de manieren waarop we binnen de Vervoerregio fietsgebruik stimuleren is door een netwerk van doorfietsroutes aan te leggen: lange afstand fietsroutes die extra veilig en verlicht worden aangelegd. En bovendien breed genoeg zijn om fietsen met verschillende snelheden de ruimte te geven. Zo maken we het aantrekkelijker om de auto te laten staan. Vorig jaar heeft de regioraad van de Vervoerregio met een motie de ambitie uitgesproken om het netwerk van doorfietsroutes binnen de Vervoerregio zoveel mogelijk al vóór 2035 te realiseren. 

De afgelopen periode zijn onder andere doorfietsroutes gerealiseerd langs de Zwarte Gouw in Amsterdam-Noord, de Spaklerweg in Amsterdam Zuidooost en de Loevesteinse Randweg op Schipholterrein. We zijn dus goed op weg.

Fietsservicepunten

Naast onze investeringen in standaard fietsenstallingen werkt de Vervoerregio nu ook samen met Schiphol aan de realisatie van het eerste ‘fietsservicepunt’ in Nederland. Een centraal gelegen fietsenstalling in de buurt van busstation Schiphol-Noord waar je ook even kunt pauzeren, je mail checken, je e-bike opladen, kleine reparaties laten uitvoeren of bijvoorbeeld pakketjes laten bezorgen en ophalen. Je kunt het zien als een soort benzinestation voor fietsers. Hoe fijn is dat?

Ik ben ontzettend benieuwd naar de invloed die dit gaat hebben op het aantal fietsers op die route. Zelf hoop ik dat we in de toekomst nog veel meer fietsservicepunten kunnen realiseren op drukke fietsknooppunten in de Vervoerregio.

Fietsstimuleringstool

De fiets is ook ideaal voor naar het werk. Sommige grote werkgevers pakken al actief een rol in het stimuleren van fietsgebruik onder hun werknemers, maar voor kleine werkgevers zonder HRM afdeling kan dit nog best lastig zijn. Vanuit het MRA Platform Mobiliteit werk ik daarom samen met BREIKERS en Lease-a-bike aan een fietsstimuleringstool. Met deze tool krijgen werkgevers na het beantwoorden van een kleine vragenlijst maatwerkadvies voor het stimuleren van fietsgebruik.

Naast deze concrete fietsprojecten ben ik ook erg blij met de fietsvaardigheidslessen die we in de regio aanbieden op kinderdagverblijven en basisscholen. Uit onderzoek is onlangs namelijk gebleken dat 25 procent van de jonge kinderen in grote steden niet kan fietsen, bijvoorbeeld omdat er geen geld is voor een kinderfiets of omdat ouders het te gevaarlijk vinden op de weg. Ik ben mij rot geschrokken van deze ontwikkeling en wil er alles aan doen om te voorkomen dat er straks een hele generatie opgroeit die niet goed kan of durft te fietsen. Nu de zomer in aantocht is hoop ik in ieder geval dat meer mensen (jong én oud) hun liefde voor de fiets (her)ontdekken. Ik blijf me er in ieder geval voor inzetten om het fietsen in onze regio zo veilig en comfortabel mogelijk te maken.

Geef een reactie