Beer pong was nog nooit zo leerzaam

De Bob-campagne was vandaag op het Dorpsfeest in Spaarndam. Met het vaak vaak gespeelde spelletje Beerpong, waar je pingpongballetjes in bekertjes moet gooien, wil Verkeer & Meer jongeren op een speelse manier bewust maken van manieren om veilig thuis te komen. Dit jaar is het beerpongspel opnieuw ingezet, met deze keer een bijzondere twist: balletjes gooien met een alcoholbril op.

De Bob-campagne met beerpongen wordt vooral ingezet op festivals en evenementen waar veel jongeren samenkomen. De campagne blijkt nog steeds hard nodig. Er zijn namelijk nog steeds ieder jaar 75 tot 140 verkeersdoden als gevolg van alcoholgebruik. En ik moet zeggen…. het viel nog niet mee!

Het doel van de campagne

Het hoofddoel van de interventie is om het gesprek aan te gaan over de risico’s van alcohol in het verkeer. Tijdens het beerpongspel beantwoorden deelnemers vragen over hun kennis en houding als het gaat om alcoholgebruik en verkeer. Tijdens deze ondervraging mogen ze met de alcoholbril op proberen een bal in de bekers te gooien. Deze combinatie van nadenken en een activiteit blijkt een effectieve manier om jongeren bewust te maken van de veilige mogelijkheden.

Beerpongen met een alcoholbril op

Proberen met de alcoholbril op – tijdens beerpongspel.

Bij het beerpongen, dat veel jongeren al kennen, wordt gebruikgemaakt van een alcoholbril. Deze bril is geen VR-bril, maar heeft een speciale laag die het zicht vervormt en het effect van alcohol nabootst. Dit maakt het voor jongeren moeilijk om de bal in de bekers te gooien, wat een duidelijke boodschap overbrengt over de risico’s van alcoholgebruik. Zoals een deelnemer van 19 jaar opmerkte: ‘Wauw, als ik niet eens een bal in een beker kan gooien, hoe zou ik dan auto kunnen rijden?’

Winactie

De campagne moedigt jongeren aan om na te denken over hun verantwoordelijkheid in het verkeer. Via de website bob.verkeerenmeer.nl kunnen zij een intentieverklaring invullen waarin zij beloven om als BOB (Bewust Onbeschonken Bestuurder) te fungeren wanneer ze uitgaan. Als extra stimulans maken zij kans op een limousinerit met vrienden, waarbij ze veilig worden opgehaald en thuisgebracht.

Na elk evenement worden de ingevulde vragenlijsten geanalyseerd om te zien hoe de campagne verder verbeterd kan worden. In de Vervoerregio Amsterdam loopt de Bob zomercampagne in 2024 van juli tot eind september. In deze periode staat het Bob-beerpongspel op negen verschillende lokale evenementen.

Geef een reactie