Namens de Vervoerregio nam ik van de week een kijkje bij verschillende ontwikkelingen in Amstelveen. Daar ontmoette ik gedreven wethouders Floor Gordon (Stadshart) en Herbert Raat (Verkeer en vervoer). Aan ambities geen gebrek! Bereikbaarheid is daarbij voorwaardelijk. Fijn dat we zo goed samenwerken. Lees hier meer op de site van de Vervoerregio en de artikelen in de lokale pers. En deze.
Vanochtend heeft Marja Ruigrok, bestuurder bij de Vervoerregio Amsterdam, een constructief bestuurlijk overleg gehad met de Gemeente Amstelveen, gevolgd door een werkbezoek aan enkele cruciale projectgebieden. Na de afronding van de Amstelveenlijn bouwen we nu voort aan diverse mobiliteitsvraagstukken in de regio. Samen met wethouder Herbert Raat, Floortje Gordon en beide ambtelijke teams hebben we de voortgang besproken van verschillende mobiliteitsopgaven, waaronder de gebiedsontwikkeling rondom het Stadshart en de ontsluiting van de A9. Bijzondere aandacht ging uit naar de toekomstvisie voor het nieuwe busstation bij Amstelveen Stadshart en de toekomstige fietsinfrastructuur binnen de gemeente. Ook de bereikbaarheid van Amstelveen-Zuid en het bijbehorende bedrijventerrein stond op de agenda. “Het is inspirerend om te zien hoe we vanuit verschillende perspectieven werken aan één gezamenlijk doel: een bereikbaar en leefbaar Amstelveen binnen onze metropolitane regio,” zegt Ruigrok.
Vervoerregio Amsterdam zet zich in voor duurzame mobiliteitsoplossingen en goede verbindingen. De inzichten van vandaag nemen we mee in onze verdere plannen voor 2025 en daarna.






Vice-voorzitter Vervoerregio Marja Ruigrok onder indruk van ontwikkelingen in centrum Amstelveen
22 mei 2025 om 15:00 Verkeer en vervoer
AMSTELVEEN Marja Ruigrok, vice-voorzitter van Vervoerregio Amsterdam (VRA) en wethouder in Haarlemmermeer, heeft een bezoek gebracht aan Amstelveen. Ze toonde zich onder de indruk van de ontwikkelingen die momenteel in en rond het centrumgebied plaatsvinden, zoals de werkzaamheden aan de A9 en de ontwikkelingen in het Stadshart.
Wethouder Herbert Raat liet na afloop weten blij te zijn met het bezoek. ‘We hebben natuurlijk de VRA hard nodig voor de investeringen in het openbaar vervoer in Amstelland, daarom is het een goede zaak dat Marja Ruigrok in Amstelveen was.”
De gemeente Amstelveen maakte vandaag bekend dat met de VRA en vervoersmaatschappij Connexxion onderzoek wordt gedaan naar vernieuwing van het busstation in het Stadshart. Tevens wordt onderzocht of het mogelijk is om tramlijn 5 vanaf het Handelsplein door te trekken naar het (nieuwe) busstation.
Bezoek aan @Gem_Amstelveen. Wat een enorme ontwikkelingen daar! Bereikbaarheid is daarbij voorwaardelijk. Top samenwerking met @Vervoerregioen Floor Gordon en @HerbertRaat #busstation #A9 #bus #tram #fiets #autopic.twitter.com/TjvQ8rvdMR— Marja Ruigrok (@marjaruigrok) May 22, 2025
Amstelveen – Een nieuw busstation in Amstelveen en de doortrekking van Lijn 5 naar het busstation. Het zijn serieuze opties om de bereikbaarheid van Amstelveen en het Stadshart in de toekomst te verbeteren en te waarborgen, zo werd vanmorgen bekend. Vernieuwing is nodig, want in Amstelveen worden de komende jaren veel woningen bijgebouwd. ‘Woningen en mobiliteit kunnen niet zonder elkaar,’ zegt wethouder Floor Gordon over de jongste plannen.
Ze heeft een goed gevoel overgehouden aan een bezoek vanmorgen, waarin ze samen met wethouder Herbert Raat het Amstelveense belang van goed openbaar vervoer voor Amstelveen en de regio onder de aandacht heeft kunnen brengen bij de Vervoerregio en Connexxion.

Het moment
Gordon: ‘Naast de vele woningbouwontwikkelingen in Amstelveen (Stadshart, Nieuw Legmeer/Bovenkerkerwegzone, Scheg) zijn ook onze buren volop aan het bouwen (o.a. Oosteinderdriehoek Aalsmeer) Woningen en mobiliteit kunnen niet zonder elkaar. Daarom is dit het moment om de toekomst van het busstation samen met de Vervoerregio Amsterdam en Connexxion te verkennen.
Twee opties
Het huidige busstation in het Stadshart is verouderd. Samen met de Vervoerregio Amsterdam en Connexxion worden twee scenario’s onderzocht: vernieuwing van het busstation in de huidige vorm of een geheel nieuw busstation tussen de twee meest westelijke Meandertorens ter hoogte van de Keizer Karelweg.
Ook is verkenning gestart om tramlijn 5, die nu aan de andere kant van het Stadshart (bij het Handelsplein) stopt, vanaf het Handelsplein door te trekken naar het (nieuwe) busstation. We verwachten de eerste resultaten van dit verkennende onderzoek eind 2025,’ zegt Gordon.