2026
juni
Standaard

Strik erom!

Na twee periodes Cultuur in m’n portefeuille is het tijd om deze door te geven aan mijn collega-wethouder Erik Vermeulen die hier naar uitkijkt. Juist op een #woensdagkunstdag kijk ik nog eens met plezier en trots achterom!

Aan het begin van mijn periode kreeg ik al snel te maken met de heftige effecten van Corona op de kunst- en cultuursector. Gelukkig konden we samen met de Provincie Noord-Holland steun bieden. Eén van de eerste zaken die ik opgepakt heb, was het veilig stellen van de muurkunst in de oude Bolsfabriek (afgelopen weekend heb ik tijdens de Dag van de Bouw nog een kijkje kunnen nemen!). Ook in mijn eerste periode werd de klankbordgroep Kunst in de Openbare Ruimte actief. Ik ben enorm trots op de toevoegingen van kunstwerken in de buitenruimte die voor iedereen toegankelijk zijn en ik heb super veel plezier gehad in het vastleggen van de ongeveer 200 kunstwerken in onze gemeente op de woensdagen. Je kan onze gemeente dus als een groot openluchtmuseum beschouwen! De streetart-uitingen waren daarvan geweldig: 80 jaar bevrijding, de toneeltoren, de fietstunnels, het elektriciteitshuisje. Maar wat dacht je van de 20 meter lange en 6 meter hoge Waterwolf die ligt te rusten naast de 3-Merenweg? En de nieuwe Verhalenpalen, het Mutsje van Bart, de lichtkunstwerken en zoveel meer? Alle kunstwerken zijn ook digitaal toegankelijk geworden, neem vooral eens een kijkje. Er zijn diverse fietsroutes langs de kunstwerken en jaarlijks is er, dankzij de nieuw opgerichte Kunstkring Haarlemmermeer, een open atelier fietsroute.

Afgelopen jaar is het Paviljoen van het Cruquius Museum geopend. Een traject dat 14 jaar geduurd heeft (ter vergelijking: de polder was in drie jaar droog gepompt ;-). Maar nu hebben we wel een geweldige plek waar Verhaal en Gemaal samenkomen. Ik ben hier echt super trots op! Met speciale dank aan Elise van Melis en Wytze Patijn die een zeer belangrijke rol in dit proces hebben gespeeld. En de architect, de begeleider en de bouwer, die letterlijk verderop zat! We hebben alle kinderen in Haarlemmermeer de kans gegeven het Cruquius museum gratis te bezoeken.

Naast de grote wolf was er dit jaar ook een klein polderwolfje in de vorm van een geboorteboekje voor onze kleinste inwoners. Ik ben ook enorm blij met onze polderdichter die vaak bij speciale gelegenheden mooie gedichten schrijft (en een dank-gedicht schreef als alternatief voor bloemen voor de artiesten in CPunt). CPunt als drager van Cultuur in onze polder! Fijn dat jullie ook weer gaan programmeren in het Oude Raadhuis dat toegankelijk is gebleven zoals we graag wilden. Dit wordt dus ook weer een mooie plek om kunst en cultuur te beleven, net zoals in de Stompe Toren, Gemaal Halfweg, Museum Crash, Broedplaats Bogota, El Theatro en de dorps- en wijkcentra.

Tot slot hebben we de afgelopen tijd extra subsidies van het Rijk kunnen verstrekken voor cultuur en activiteiten voor jeugd en hebben we het proces voor het aanvragen van subsidies eenvoudiger gemaakt.

Ik heb genoten van de portefeuille en ga lekker door met genieten als bewoner / consument!

The end