Ondernemen in de stad: Concrete Matter

VVD-economiewoordvoerder Marja Ruigrok gaat het gesprek aan met Amsterdamse ondernemers om zo meer inzicht te krijgen in de aspecten die een rol spelen bij ondernemen in de stad. Marja wil graag weten welke rol de gemeente kan spelen bij het aantrekkelijk maken van het Amsterdamse vestigingsklimaat en het faciliteren van ondernemerschap in de breedste zin van het woord. Deze week sprak Marja met de drijvende krachten achter Concrete Matter.

Midden op de Haarlemmerdijk prijkt sierlijk de handbeschilderde tekst ‘October third’ op het glas van de voordeur van nummer 127. Het is een verwijzing naar de openingsdatum eerder dit jaar van de hoogwaardige mannencadeauwinkel Concrete Matter. Na enige tijd een succesvolle webshop gehad te hebben, besloten de drie jonge eigenaren Tomas Huveneers, Tim Boelaars en Jacob Garvelink om hun producten ook op een fysieke locatie aan de man te brengen. Letterlijk, want de doelgroep is, ondanks dat vrouwen ook van harte welkom zijn, toch echt ‘de man’.

Pop-up store

De stap van een webwinkel naar een winkel zoals Concrete Matter die nu heeft, is enorm. Het is letterlijk een sprong in het diepe, met vele risico’s. Zo moet er bijvoorbeeld een vijfjaren-contract getekend worden en zijn de drie vennoten persoonlijk aansprakelijk. Het runnen van een pop-up store voor een weekend heeft de ondernemers uiteindelijk het doorslaggevende vertrouwen gegeven. Nog geen honderd meter van hun huidige winkel konden de drie hun spullen geheel vrijblijvend een weekend lang uitstallen. De vele positieve reacties en goede omzet heeft hun toen doen besluiten een eigen winkel te beginnen. “We hebben ontzettend mazzel gehad dat we in de pop-up store terecht konden. Er is ontzettend veel vraag naar dit soort laagdrempelige mogelijkheden om aan het ondernemerschap te ruiken. Deze store is normaal gesproken dan ook voor het hele jaar volgeboekt, maar gelukkig kwam er een plekje vrij en hoefden wij niet maanden te wachten,” zegt Tomas.

De winkel en de producten

De drie jonge ondernemers grepen direct hun kans toen de voormalige videotheek besloot te stoppen. ‘Het is ontzettend snel gegaan. We waren nog maar net begonnen met ons te oriënteren op eventuele winkelruimte toen dit buitenkansje zich ineens voordeed. Nadat we besloten het te doen, is alles in een stroomversnelling geraakt’, aldus Jacob. De winkel is inmiddels een feit en het resultaat mag er zijn. Het is een absolute aanwinst voor dit toch al aantrekkelijke winkelgebied, dat al meerdere malen is uitgeroepen tot ‘de leukste winkelstraat van Nederland’ en ook dit jaar weer tot de genomineerde behoort.

De videotheek die jarenlang in het pand heeft de strijd met de vele digitale on-demand services uiteindelijk niet kunnen winnen. Voor de eigenaren van Concrete Matter is de digitale wereld echter geen bedreiging. De winkel is zelfs een verlengstuk van hun eigen succesvolle webshop. “Een webshop en een fysieke winkel hebben verschillende voordelen, waar we nu beide van profiteren”, vertelt Tim. “Zo zijn de kosten van onze webwinkel aanzienlijk lager dan die van onze fysieke locatie, zeker omdat we vrijwel alles zelf bijhouden, en daarnaast is het mogelijk om klanten van over de hele wereld te bedienen. Ruim 70% van de webshop-bestellingen komt uit het buitenland. De producten komen echter wel veel meer tot hun recht in deze winkel en ook is er hier meer ruimte om uit te leggen wat onze producten nou zo bijzonder maakt.’

De producten die aangeboden worden komen uit alle hoeken en windstreken. Ook maken ze het nodige zelf. Jacob is bijvoorbeeld uiterst bedreven in het prepareren en inlijsten van exotische kevers, vlinders en andere insecten. Hij doet dat aan een oud scheikundetafeltje achterin de winkel en maakt op verzoek alle mogelijk denkbare samenstellingen.

Besparing reclamebelasting

Het geld dat bespaard wordt door de halvering van de reclamebelasting kunnen de ondernemers goed gebruiken. “Iedere euro die wij over hebben investeren we direct in de zaak. Zeker met het oog op de komende feestdagen willen we een goede voorraad hebben en dat kost gewoon veel geld. Zeker als je net bent begonnen is dat lastig,” vertelt Tim.

Beveiliging

In de winkel staat achter de toonbank een klein camera’tje, maar verder is er nog niet geïnvesteerd in veiligheid. “Wij wilden gebruik maken van de subsidieregeling veilig ondernemen en een gratis schouw aanvragen, maar kregen toen te horen dat dit voorlopig niet meer mogelijk is omdat het budget is overschreden.” Jammer vindt Tomas, want hij vindt veiligheid erg belangrijk maar heeft zelf de expertise niet en de investeringen zijn erg duur.

Met de landelijke regeling ‘Veiligheid Kleine Bedrijven’ is het voor kleine ondernemingen mogelijk om een gratis schouw te laten uitvoeren door een veiligheidsexpert. De aanbevelingen die naar aanleiding van die schouw gedaan worden, kunnen vervolgens met een korting doorgevoerd worden. De VVD heeft in het initiatiefvoorstel Extra impuls MKBervoor gepleit om deze landelijke veilig ondernemen-regeling in Amsterdam uit te breiden en te intensiveren. Zeker nu de landelijke regeling is gestopt wegens het overschrijden van het budget, wil de VVD dat Amsterdam deze service zelf gaat aanbieden aan de ondernemers.

Marja Ruigrok

Over Marja Ruigrok

Connector en ondernemer. Oprichter en partner van marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel, voormalig fractievoorzitter van de Amsterdamse VVD, bestuurder, commissaris, raad van toezicht, kwartiermaker en ambassadeur van diverse organisaties, spreker en mentor voor (impact) ondernemers. 

Geef een reactie