Van Kan Niet / Mag Niet, naar Moet Kunnen, tenzij…..

Regels en dienstverlening van de gemeente. Het blijven lastige onderwerpen voor ondernemers. Vaak snapt de ondernemer prima dat de regels er zijn, maar zit de ergernis is de wijze waarop deze gehanteerd worden. Waarom toch vaak proberen om de ondernemer door de processen en regels te duwen in plaats van even door de ogen van de ondernemer te kijken, het probleem te benoemen en samen op zoek te gaan naar een oplossing? Dit is een uitdaging.

Want kan je zo’n mentaliteitsverandering in een trainingsprogramma gieten? En hoe meet je dat dan? En hoe gaat je leidinggevende hier mee om? Stel dat je als ambtenaar pro-actief meedenkt met die bannier, de al eerder aangeleverde stukken, de mogelijkheden in plaats van de beperkingen en je leidinggevende rekent je af op de naleving van de regels?

Veranderingen zijn nooit makkelijk. Zeker niet in een grote organisatie als een gemeente met weet-ik-hoeveel diensten en nog 7 stadsdelen die allemaal hun eigen manieren hebben en vaak nog bezig zijn met het optimaliseren van processen terwijl ze allang bezig zouden moeten zijn met het overtreffen van verwachtingen.

Een uitdaging dus…..

Marja Ruigrok

Over Marja Ruigrok

Connector en ondernemer. Oprichter en partner van marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel, voormalig fractievoorzitter van de Amsterdamse VVD, bestuurder, commissaris, raad van toezicht, kwartiermaker en ambassadeur van diverse organisaties, spreker, investeerder en mentor voor (impact) ondernemers. 

Geef een reactie