VVD Amsterdam wil een actieplan dat ervoor zorgt dat kinderen op jonge leeftijd kennismaken met techniek en daardoor vaker kiezen voor een technische opleiding. Dit is nodig om het nijpende personeelstekort in technische beroepen tegen te gaan en om te zorgen voor economische groei. De liberalen hebben vandaag een voorstel hiervoor in de raad ingediend.
Om de werkloosheid terug te dringen en de instroom in technische opleidingen te vergroten, wil VVD Amsterdam dat jongeren reeds op vroege leeftijd in contact worden gebracht met techniek. VVD-woordvoerder Werk en InkomenMarianne Poot: “Uit recente cijfers blijkt dat nog steeds te weinig leerlingen kiezen voor een technische studie. Hierdoor kunnen we de economische mogelijkheden van Amsterdam niet optimaal benutten en lopen Amsterdammers banen mis. De VVD wil daarom kinderen al op de basisschool in contact brengen met techniek en hun laten zien hoe leuk techniek is.”
De werkloosheid in Amsterdam is opgelopen tot ruim 11%. De jeugdwerkloosheid bedraagt zelfs 20%. Bijna honderdduizend Amsterdammers willen werken, maar hebben geen werk. Daarom is het belangrijk dat de Amsterdamse economie groeit. VVD-woordvoerder Economie Marja Ruigrok: “In Amsterdam heeft de maakindustrie de potentie om te groeien en banen te creëren. Om hier volop van te profiteren, hebben we voldoende technisch personeel nodig. En je kan niet vroeg genoeg beginnen om kinderen hiervoor te enthousiasmeren!”
De afgelopen tijd zijn er veel plannen gemaakt om de instroom in technische opleidingen te vergroten, maar uit recente cijfers blijkt dat deze plannen nog niet het gewenste effect hebben. Op het HBO blijft het aantal leerlingen dat kiest voor een technische studie achter bij andere studies en op het MBO is zelfs een lichte daling waarneembaar. De VVD stelt een intensievere aanpak voor en richt zich daarbij op kinderen van 4 tot 12 jaar. Interesse voor techniek krijgt namelijk al op jonge leeftijd vorm en juist interesse is één van de meest bepalende factoren bij de keuze voor techniek. De VVD wil dat gemeente, basisscholen, bedrijven en organisaties, zoals bijvoorbeeld iFabrica en NEMO, gezamenlijk een actieplan opstellen om te zorgen voor een grotere instroom in technische opleidingen.