Ondernemen in de stad: een complete koffiebeleving

Deze week sprak Marja Ruigrok (VVD woordvoerder Economie) met startende ondernemer Bas Eckmann van Kaldi Utrechtsestraat. Bas komt uit een echte ondernemersfamilie. Na altijd voor een baas gewerkt te hebben, wilde Bas graag de familiaire ondernemersgeest voort gaan zetten: hij startte zijn eigen onderneming. Het is mooi om te zien dat ook in deze economisch moeilijke tijden, ondernemers als Bas het avontuur aan gaan om een eigen zaak te beginnen. Bas heeft gekozen voor het franchise concept van Kaldi. Dit concept heeft zich al bewezen en de eigenaar heeft ook de mogelijkheid om zijn eigen invulling hieraan te geven. Kaldi Utrechtsestraat wil de klant een complete beleving van koffie en thee geven. Bas: “Iedereen heeft wat met koffie op zijn of haar eigen manier, daar willen wij graag op inspelen.”

Reclame op een monumentale gevel

Het gesprek komt al snel op reclame, op voorstel van VVD Amsterdam is de reclamebelasting voor het jaar 2014 gehalveerd. Bas zou hier graag gebruik van willen maken maar weet nog niet hoe. Het monumentale pand in de Utrechtsestraat, waar vroeger slagerij ‘Het Vergulde Varken’ gevestigd was, is van veel regels voorzien. Zo moeten alle betegelde wanden in ere worden gehouden en mag er niets met de voorgevel gebeuren. Volgens Bas geeft juist dit karakteristieke uiterlijk van het pand zijn zaak een bijzonder tintje. Wel maakt dit het lastiger om meer op te vallen in de straat. Bas zou graag meer gevelreclame willen maken. Bas: “Nog steeds lopen er buurtbewoners binnen die ons nog nooit gezien hebben, terwijl we toch al 11 maanden open zijn”. Hij zou graag een uithangbord of een luifel willen hebben, maar in verband met de monumentale status is dit niet mogelijk. VVD Amsterdam vindt dat ook ondernemers die gevestigd zijn in een monumentaal pand reclame op de gevel mogen hebben, mits dit niet het pand beschadigd. Marja Ruigrok: “Voor ons is het belangrijk dat er samen met ondernemers gezocht wordt naar de zaken die wél mogelijk zijn in plaats van alleen te laten weten wat er niet mag”. Het VVD raadslid pleit al een lange tijd voor deze aanpak.  Zij stellen dat uitzonderingen op de regels mogelijk moeten zijn.

Het verboden bankje Afgelopen zomer had Kaldi wel een bankje voor de winkel staan, waar mensen in de zon konden genieten van hun kop koffie. Helaas heeft de Gemeente Amsterdam alle ondernemers in de Utrechtsestraat verboden om voorwerpen groter dan 25cm op de stoep neer te zetten. In alle straten met smalle stoepen en een tram is dit namelijk verboden. Ook Kaldi is in zo een dergelijke straat gevestigd. Bas: “Dat bankje heeft er toen voor gezorgd dat meer mensen binnen liepen. Nu blijven er wel degelijk klanten weg die toen wel kwamen”. Marja Ruigrok betreurt het dat een enthousiaste startende ondernemer klanten moet verliezen door deze regelgeving. Marja: “Afgelopen zomer hebben we de problemen gehad met de bankjes op de Zeedijk, het standpunt van VVD Amsterdam toentertijd, is wat mij betreft ook hier van toepassing. Als de onderneming hiermee een positieve bijdrage kan leveren aan het aantrekkelijk maken van een gebied en niet voor overlast (voor andere weggebruikers en bewoners) zorgt, dan mag regelgeving hen niet tegen houden”.  Na de grote investering op initiatief van oud VVD wethouder Eric Wiebes, is de bereikbaarheid van de straat stukken beter geworden en begint de Utrechtsestraat weer zijn eigen karakter terug te krijgen. Wel denkt Bas dat er nog veel te winnen valt. Bas: “Het is jammer dat de gemeente de gezelligheid die de ondernemers op straat willen creëren tegen houdt. De grote variëteit die de straat rijk is, zou juist meer benut moeten worden door het bestaan van de ondernemingen ook op straat te laten zien”.

Geef een reactie