Ondernemen in de stad: Sterk Staaltje

Op initiatief van VVD Amsterdam gaat in 2014 de reclamebelasting drastisch omlaag. In het kader van de verwachte halvering gaat de VVD deze zomer op bezoek bij het MKB in de stad om te vragen waar de ondernemersgeest vandaan komt en wat er gebeurt met de financiële meevaller. Deze week in de zomerrubriek:

Eetwinkel/traiteur Sterk Staaltje

In de historische Staalstraat startte Hans Nieuwenhuyse 19 jaar geleden samen met zijn vrouw Evelien eetwinkel Sterk Staaltje. Met een liefde voor vers eten en ondernemen hebben de eigenaren het er goed naar hun zin. Sterk Staaltje heeft veel klandizie vanuit het vlakbij gelegen stadhuis en ook de recente heropening van de bekende musea is duidelijk terug te zien in de drukte. ‘‘In de loop der jaren heb ik de straat enorm zien ontwikkelen en tot de gezellige, populaire plek zien worden die het nu is. Ik noem het ook wel eens het tiende straatje’’, aldus de ondernemer.

Voor twee borden en een raamsticker krijgt Sterk Staaltje jaarlijks een belastingaanslag van 275 euro in de brievenbus, daar zit de precariobelasting nog niet bij inbegrepen. Als dat volgend jaar gehalveerd wordt zegt Nieuwenhuyse ervan lekker uit eten te gaan. Dit sluit aan bij de gedachte van VVD gemeenteraadslid Marja Ruigrok dat iedere euro die een ondernemer minder aan belasting kwijt is, rechtstreeks de Amsterdamse economie in stroomt.

Gevraagd naar overige verbeterpunten vanuit de gemeente richting het MKB wordt de bereikbaarheid genoemd als grootste ergernis. ‘’Het laden en lossen is, sinds de stoep niet meer op gelijk niveau is met de straat, ondoenlijk. Er wordt dan verwacht dat we midden op straat laden en lossen, want als ik op de stoep parkeer om doorstroming mogelijk te houden krijg ik een boete. Ik snap dat er regels moeten zijn als men er een bende van maakt, maar hier gaat het goed en werken zulke regels eerder tegen dan mee. Verder ben ik een zeer gelukkig ondernemer!’’

Geef een reactie