Ondernemen in Amsterdam: Biro, opvallend en groen

Om meer inzicht te krijgen in ondernemen in de stad en de rol die de gemeente kan spelen bij het faciliteren van ondernemerschap gaat Marja Ruigrok het gesprek met ondernemers aan. Ditmaal ging Marja in gesprek met Pieter Vermeer, importeur van de Biro.

Wie is Pieter Vermeer?

Pieter is bijna een jaar aan het ondernemen met de Biro, de opvallende groene auto. Pieter is de importeur in Nederland van de Italiaanse eyecatcher. Voor Amsterdammers is de Biro erg praktisch; je kan hem overal parkeren omdat hij dezelfde rechten als een scooter heeft en je krijgt er een stopcontact aan huis bij. De auto is te personaliseren in uiterlijk maar ook in type accu. Veel bedrijven zien het vervoermiddel als een opvallend reclameobject waarmee ze laten zien dat ze voor duurzaamheid staan.

Het ondernemerschap begon na een aantal jaren in de bouw te kriebelen bij Pieter: ‘’Het is vooral de creativiteit om alle mogelijkheden te benutten die me aanspreekt. En het is vooral erg leuk! Risico’s zijn er natuurlijk altijd in het ondernemen, maar van de ‘’suggestie’’ van vrijheid kan ik erg enthousiast worden’’.

Huisvesting

Pieter heeft er voor gekozen om de bedrijfsruimte die hij op de Rozengracht huurt slim te delen met collega ondernemers. Die verkopen Deens design, totaal wat anders, maar door de kosten te delen is het voor beide partijen een voordeel. Op dit moment heeft Biro belettering en een bord boven de deur: ‘’Er is nog niemand langs geweest, maar het zal wel zo’n 400 euro kosten. Ik ben blij met de halvering van de reclamebelasting, die de VVD Amsterdam heeft doorgevoerd voor het nieuwe jaar. Dat scheelt toch weer een paar honderd euro. Daar kan ik bijvoorbeeld belettering op de Biro zelf van betalen’’.

Regelgeving

Bij Biro vinden ze het jammer dat de oplaadpunten van de scooters na de pilot weggehaald zijn: ‘’Ik denk dat dit te vroeg gedaan is, dat is zonde. Het heeft veel geld gekost. We moeten op zoek naar handige manieren van opladen, bijvoorbeeld aan lantaarnpalen of een mobiele accu die je binnen op kan laden’’.

Contact met de gemeente

De belangrijkste contacten met de gemeente hebben te maken met het onderwerp duurzaam ondernemen. Zo heeft Pieter natuurlijk met Luud Schimmelpennick, de man van de Witkar, gesproken en is er een specifiek contactpersoon die over elektrisch vervoer gaat: ‘’Dat loopt allemaal soepel. We hebben voor de Biro’s geen vergunning nodig, dus dat scheelt weer een hoop gedoe’’. Met de cluster Duurzaamheid van de Amsterdam Economic Board was Pieter nog niet bekend.

Werkgelegenheid

Op dit moment werkt Pieter met stagiaires. In dit geval is er iemand van de HvA International Business Studies bezig met een studie voor de uitrol van het business model naar de rest van Europa. ‘’De aansluiting tussen opleiding en praktijk is natuurlijk niet naadloos, maar voor mij telt toch vooral het enthousiasme van iemand’’. Als startende ondernemer denkt Pieter in de toekomst vooral gebruik te gaan maken van flexibele arbeid om pieken in een jaar op te kunnen pakken. Een mogelijkheid waarbij flexibele arbeid wordt aangeboden die wordt ingevuld door werknemers die nu nog in de kaartenbakken van Dienst Werk en Inkomen (DWI) en UWV zitten, is dus mogelijk interessant. De VVD Amsterdam is initiatiefnemer van een pilot waarbij uitzendbureaus en de DWI samenwerken om dit tot stand te brengen. “Dat klinkt goed inderdaad, het gaat mij er om dat mensen flexibel zijn en in vakanties, weekenden en in de avonden kunnen werken’’.

Niet bang zijn

Pieter bruist van de energie om van zijn onderneming een succes te maken: ‘’De crisis biedt juist kansen. Je moet volhouden en in je product blijven geloven’’.

Heb je vragen over deze rubriek of weet je ondernemers die Marja op de koffie willen ontvangen, laat het Marja dan weten door een mail te sturen naar m.ruigrok@vvdamsterdam.nl

Geef een reactie