Founding mother Nepal Impact Investment Club

In december 2014 ging ik voor het eerst als mentor naar Nepal voor het nieuwe Rockstart Impact programma. Edmond Hilhorst en ik waren zo enthousiast dat we niet alleen als mentor betrokken wilden zijn maar ook als investeerder. Samen zijn we founding mother and father van NIIC (Nepal Impact Investment Club), een mooi fonds waar we nu al vier Nepali ondernemers financieel in ondersteunen.

Wil je ook meedoen? Mail me dan! Of lees m’n blog in MarketingTribune (en hieronder).

Ondernemerszin kent geen grenzen

Impact investeringen zijn hot. En terecht. Want wat is er leuker dan investeren in ondernemingen die hét verschil maken in hun omgeving? In dit geval gaat het om tien jonge ondernemers in Nepal die zich hebben weten te selecteren voor het Rockstart Impact programma. We kennen Rockstart als startup versneller die zich in eerste instantie vooral op internetbedrijven leek te richten. Peerby en 3D Hubs zijn voorbeelden die dit programma succesvol hebben doorlopen. Naast de Rockstart Accelerators voor web & mobile bedrijven is er eentje voor ‘smart energy’, komt er een voor innovatie in de zorg en nu is er dus ook een Impact Accelerator in Nepal.

Ik was een van de tien gelukkige Nederlandse mentoren die aanwezig was bij de startweek van het 100-dagen programma dat de tien Nepalese ondernemers gaan doorlopen. We werden allemaal gekoppeld aan een van die deelnemers. Van afvalscheiding tot high tech betalingssystemen via internet, van toiletten tot coffeeshops (en dan met lokale koffie 😉 en van organische kunstmest tot een kippenslachterij (zie hier voor een overzicht van de deelnemers). Allemaal bedrijven die impact willen creëren voor Nepal; duurzaam, sociaal (zoals de vader die zijn bedrijf aan zijn vijf dochters overdraagt of de waterman die minder ziektes wil door zuiver water) en juist ook met economische impact. Het is de bedoeling dat de ondernemers na 100 dagen op DemoDay hun investeringspitch houden. Alleen die ondernemers met een overtuigend verhaal zullen geld los weten te peuteren van de impact-investeerders.

De tien Nederlandse mentoren waren in elk geval onder de indruk van de ondernemers uit de ”valley” (Kathmandu ligt in een vallei met heuvels, die in mijn ogen toch best bergen genoemd mogen worden). Het enthousiasme van de ondernemers was aanstekelijk. En het was enorm mooi om te zien dat de workshops van de mentoren meteen een bijdrage leverden aan de uitwerking van de plannen van de ondernemers. Zowel zij als wij kregen les over business modellen, het formuleren van de ”why” (people don’t buy what you do but why you do it), branding, marktonderzoek, marketing en impact investeringen. De wederzijdse inspiratie spatte er van af. En zo zie je maar weer dat ondernemerszin een virus is dat over de hele wereld waart en iedereen aan kan steken!

Geef een reactie