Praten met verkeerslichten

Misschien zijn er over tien jaar alleen nog maar zelfrijdende auto’s en hebben we helemaal geen verkeerslichten meer nodig. Maar tot het zover is, zijn de groen-oranje-rode lichten onmisbaar om het verkeer in goede banen te leiden. Dankzij nieuwe technologieën worden de verkeerslichten ‘intelligent’.

Verkeerslichten bij de kruising Bennebroekerweg met Rijnlanderweg

Verkeerslichten bij de kruising Bennebroekerweg met de Rijnlanderweg. Foto: Margo Oosterveen

Efficiënte afwikkeling

De slimme verkeerslichten ontvangen via apps en navigatiesystemen informatie van voertuigen waardoor ze eerder weten hoeveel auto’s, vrachtauto’s, bussen en fietsen eraan komen. Met deze informatie kunnen zij beter sturen op een zo efficiënt mogelijke afwikkeling. Tegelijkertijd kunnen de verkeerslichten informatie zenden. Via een app laten ze verkeersdeelnemers weten wanneer het licht voor hen op groen of rood springt, zodat zij hun rijgedrag daarop kunnen afstemmen.

Vier kruisingen

Haarlemmermeer is bezig om verkeerslichten om te bouwen naar slimme exemplaren op de kruisingen Fokkerweg/Koolhovenlaan, Fokkerweg/Boeingavenue/Beechavenue, Taurusavenue/Rijnlanderweg en Bennebroekerweg/Rijnlanderweg. Naar verwachting is dit eind 2019 afgerond. Dan kan in de praktijk worden getest of de doorstroming van het verkeer hier inderdaad verbetert en worden de kosten en baten tegen elkaar afgewogen.

Duurzaamheid

Op andere plekken in Haarlemmermeer doet de provincie Noord-Holland ook tests met slimme verkeerslichten: op de N205 (Drie Merenweg) en de N201. Het is de bedoeling dat in heel Nederland slimme verkeerslichten komen.

Hoe kunnen we techniek in ons voordeel laten werken? Goed voor doorstroming, kosten en circulariteit. Ook worden de kruispunten er veiliger van, de hulpdiensten krijgen bijvoorbeeld direct voorrang. En dat willen we natuurlijk,

aldus wethouder Verkeer en Vervoer Marja Ruigrok.

Geef een reactie