Op de elektrische pont

Dat was top! Even in de stuurhut van dit enorme bakbeest! Een van de nieuwe elektrische ponten van het GVB. Ze komen te varen over het IJ, bij Zaanstad en bij ons tussen Spaarndam en Buitenhuizen.

De komende jaren gaan er vijf nieuwe veerponten over het Noordzeekanaal varen. Alle veerponten worden volledig elektrisch. Als eerste wordt de Velserpont bij de gemeente Velsen vervangen. Daarna volgt de veerpont Buitenhuizen, in de volksmond ook wel bekend als de Buitenhuizerpont. Deze pont pendelt tussen Spaarndam en Buitenhuizen (Assendelft). Vanwege de mooie ligging in het netwerk van fietsknooppunten is deze pont erg populair bij vooral fietsers.

Vanmiddag nam wethouder Marja Ruigrok (Verkeer en Vervoer) een kijkje bij een nieuwe elektrische Velserpont om een goede indruk te krijgen van de nieuwe veerpont Buitenhuizen. De veerponten zijn eigendom van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Amsterdam. Wethouder Marja Ruigrok:

“De vervanging is een mooie gelegenheid om volledig in te zetten op elektrische veerponten.”



Wethouder Marja Ruigrok bij de accu’s van de veerpont.

Duurzaam

De huidige Noordzeekanaal veerponten dateren uit de jaren dertig en worden de komende jaren allemaal vervangen. Gebruikers van de Hempont bij Zaandam, de Buitenhuizerpont en de Velserpont hebben dus een duurzame overtocht in het vooruitzicht. De aandrijving van de nieuwe veerponten is ‘plug-in hybride’ en op elke veerpont is zo’n 2 x 340 kWh aan accucapaciteit aanwezig. De veerponten laden na elke retourvaart (20 minuten) gedurende drie minuten. Boven windkracht 8 kan indien nodig een generator bijspringen.
 

Flexibele indeling

Het passagiersdek wordt flexibel ingedeeld. In tegenstelling tot de huidige veerponten, zijn de nieuwe veerponten uitgerust met beweegbare relingen op het passagiersdek. Hiermee kan de beschikbare ruimte voor voetgangers dan wel voertuigen aangepast worden.

Gepubliceerd op: 14 jun 2021

Geef een reactie