Deelscooters

Vanaf half april is het mogelijk om naast de elektrische deelscooters van GO Sharing ook met de elektrische deelscooters van felyx gemakkelijk en duurzaam te reizen in Haarlemmermeer. Dit bedrijf start namelijk met een pilot van één jaar in Haarlemmermeer met 50 scooters. Het is daarmee de tweede aanbieder van elektrische deelscooters die een pilot draait in Haarlemmermeer. 

Pilot 

Met de pilots van deze twee aanbieders test de gemeente twee verschillende zaken. GO Sharing heeft een servicegebied in heel Hoofddorp waar scooters ‘vrij’ neergezet mogen worden. Voor felyx geldt dat de scooters in meer gerichte gebieden geparkeerd mogen worden. “Op basis van de ervaringen die we met deze verschillende pilots opdoen bepalen we uiteindelijk welk model het beste bij Haarlemmermeer past”, zegt wethouder Verkeer en Vervoer Marja Ruigrok. 

Een deelscooter van het bedrijf felyx

Een deelscootr van de nieuwe aanbieder. Foto: felyx.

Sevicegebieden 

De scooters van felyx zijn via een app te reserveren en te gebruiken. In de app zijn de servicegebieden, de zones waar de scooters staan, makkelijk te vinden. Ook is in de app te zien waar de ‘no parking zones’ zijn en op welke plekken de reservering tijdelijk te beëindigen is. Hoe dit precies werkt, wordt uitgelegd in de app. Alle inwoners met een rijbewijs kunnen de snorscooters (niet helmplichtig, 25km/u) en de bromscooters (helmplichtig, 45km/u) gebruiken. Gebruikers kunnen de scooters op de stoep parkeren, maar wél binnen de vakken van het servicegebied. Zij moeten op de stoep voldoende loopruimte vrijlaten. Mocht een scooter toch foutgeparkeerd staan of andere probleem geven dan treedt de aanbieder hier zelf tegen op. Hiervoor hebben ze eigen, lokale medewerkers in dienst die dit ter plaatste oplossen. 

Maatregelen 

Gebruikers die overtredingen begaan of herhaaldelijk hun scooter foutparkeren krijgen van het bedrijf, na een eerste schriftelijke waarschuwing, een boete van 50 euro en bij een derde overtreding een boete van 500 euro en/of opschorting van het huuraccount. Daarnaast moeten de gebruikers aan het einde van hun rit een foto maken om te bewijzen dat de scooter goed is geparkeerd. Dit zal steekproefsgewijs worden gecontroleerd door de eigen klantenservice. 

24/7 bereikbaar  

Omwonenden kunnen de nieuwe aanbieder 24/7 bereiken en overlast of hinder van de deelscooters doorgeven. Dit kan telefonisch via het nummer 085 2080470, per e-mail naar klantenservice@felyx.nl en ook via social media (Twitter: @ridefelyx, Facebook, Instagram). 

Vrijheid van bewegen met schone en stille mobiliteit 

Met deze pilot geeft de gemeente invulling aan de Mobiliteitsvisie Haarlemmermeer. De keuzevrijheid in vervoersmiddelen en reismogelijkheden voor inwoners wordt vergroot en schone en stille mobiliteit gefaciliteerd.

Gepubliceerd op: tuesday 05-04-2022

Geef een reactie