Op de speed pedelec

Weer of geen weer ieder jaar springt verkeerswethouder Marja Ruigrok op de fiets voor een rondrit door de gemeente op uitnodiging van de Fietsersbond Haarlemmermeer. Fietsknelpunten worden ter plekke ervaren en besproken. Dit jaar werd ze door leden Hans Stumpel en Raymond Comvalius, uitgenodigd om de tocht af te leggen op een zogenaamde speed-pedelec.

Verkeersregels speed-pedelec onveilig

Een speed-pedelec lijkt op een elektrische fiets, maar kan harder. Een gewone elektrische fiets biedt trapondersteuning tot 25 km/uur, de speed-pedelec tot 45 km/uur. Daarom wordt de speed-pedelec wettelijk aangemerkt als bromfiets. Maar het volgen van de bromfietsregels leidt in de praktijk vaak tot onveilige situaties vertelde Raymond Comvalius omdat je voornamelijk op de rijbaan moeten fietsen en soms weer verplicht op een bromfietspad. Voor andere weggebruikers is het ook onduidelijk dat het om een speed-pedelec gaat en niet om een bromfiets.

Bestuurders van een speed-pedelec dragen een helm en de fiets heeft net als een bromfiets een geel kentekenplaatje aan de achterkant. Toch zien ze eruit als een fiets en die onduidelijkheid leidt vaak tot onbegrip en boze reacties van andere weggebruikers.

Fietstocht

Op de foto van links naar rechts: Joost Koldewee (gemeente), wethouder Marja Ruigrok, Bella Pover (gemeente) Hans Stumpel (Fietsersbond) en Raymond Comvalius (Fietsersbond) .

Landelijk probleem, lokale oplossingen

Hans en Raymond, beiden al sinds 2014 in het bezit van een speed-pedelec gaven aan dat het lijkt alsof het Rijk zich niet goed raad weet met de speed-pedelec en gemeenten daarom zelf oplossingen bedenken. Zo heeft in de provincie Gelderland een speed-pedelec-rijder op een flink aantal trajecten binnen de bebouwde kom de vrije keuze tussen het fietspad en de rijbaan. Waar het mag in Gelderland is dat te herkennen aan een bord onder het fietspadbord: speed-pedelecs toegestaan. In Rotterdam en Utrecht loopt een pilot met ontheffingen op fietspaden. Speed-pedelec-rijders krijgen een ontheffing voor een jaar wanneer ze niet harder dan 30km/u fietsen op het fietspad.

Aan de slag met veiligheid

“Ik zie deze vorm van vervoer als een heel goed alternatief voor schoon en gezond woon-werkverkeer maar het moet wel veilig “ zegt Marja Ruigrok. “Het is nu te vaak onduidelijk waar je wel en niet op de rijbaan mag fietsen. Goed om dit zelf te ervaren. Ik heb nog niet meteen een oplossing voor dit landelijke probleem maar ik ga kijken hoe we in Haarlemmermeer speed-pedelec-rijders veilig kunnen laten genieten van onze fietspaden”.

Gepubliceerd op: 8 apr 2022

Geef een reactie