18,5 miljoen voor slim bewegen

Altijd leuk een artikel van de Vervoerregio met een plaatje van je kleinkind op de fiets….. ;-).

De Vervoerregio steekt 18,5 miljoen euro in duurzame en verkeersveilige oplossingen en in actieve mobiliteit in de regio. Zo gaat er geld naar een project om rem-energie van metro’s in Amsterdam terug te winnen en naar doorfietsroutes, onder meer over de Markermeerdijk tussen Amsterdam en Hoorn. In totaal gaat er geld naar vijfentwintig projecten van het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit.

Vicevoorzitter van de Vervoerregio Marja Ruigrok is blij met de investeringen: “we gaan van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit, want een robuust systeem van alleen openbaar vervoer is niet genoeg om onze regio bereikbaar te houden. Lopen, fietsen en deelmobiliteit moeten een belangrijk onderdeel worden van de reis van deur tot deur. Met klassiek openbaar vervoer als betrouwbare, comfortabele en duurzame bondgenoot. Ik ben blij dat we daar als Vervoerregio met deze investeringen aan bijdragen.”

Elektriciteit opwekken bij het remmen

Duurzamer zijn, energie besparen: thema’s waar bedrijven en organisaties niet meer omheen kunnen. Of de transitie naar een CO²-neutraal OV-systeem bewerkstelligd kan worden, is gekoppeld aan het steeds krappere wordende energienetwerk. Daarom kijkt de Vervoerregio samen met de vervoerders hoe hier zo slim mogelijk mee om te gaan. Door bijvoorbeeld energie terug te winnen bij remmende metrostellen. De metrovoertuigen van het model ‘M5’ en ‘M7’ wekken energie op bij het remmen, maar het meeste gaat verloren als warmte. Uit onderzoek blijkt dat het plaatsen van zogenoemde ‘terugleverinstallaties’ naar het elektriciteitsnetwerk in vier gelijkrichterstations (Bullewijk, Nieuwmarkt, Spaklerweg en Verrijn Stuartweg) het mogelijk maakt remenergie terug te leveren aan datzelfde netwerk. Deze installaties worden in 2024 geplaatst. De verwachte terugverdientijd van de investering bedraagt, afhankelijk van de energieprijzen, 4 tot 7 jaar bij een levensduur van 25 jaar.

Brede, comfortabele doorfietsroutes tussen steden, dorpen en centrumvoorzieningen 

De fiets is duurzamer en ruimte efficiënter dan bijvoorbeeld de auto of het openbaar vervoer. Bovendien is fietsen gezond. De populairder wordende elektrische fiets, wordt steeds vaker gebruikt voor middellange afstanden. En met alle verschillende nieuwe modaliteiten op het fietspad, wordt het steeds drukker. Daarom richt de Vervoerregio zich op het realiseren van brede, comfortabele doorfietsroutes tussen steden, dorpen en centrumvoorzieningen. Zo gaat er geld naar de fietspaden over de Markermeerdijk tussen Amsterdam en Hoorn, de Machineweg in Aalsmeer en de Van Woustraat en Oostertoegang in Amsterdam. 

Investeren in verkeersveiligheid

Ook draagt Vervoerregio met een aantal maatregelen bij om de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers te verbeteren in de regio. Dat gebeurt, dit keer, in Purmerend, Volendam, Aalsmeer en Driemond. Denk daarbij aan het opnieuw asfalteren en breder maken van een fietspad, maar ook aan het breder en toegankelijker maken van bushaltes. Tenslotte gaat er geld naar het oplossen van de zogenoemde black-spots in Amsterdam. Zoals de Eerste van Swindenstraat – Linnaeusstraat, waar onder andere een nieuwe fietsdoorsteek wordt aangelegd voor de aanpak van tramlijn 19. Dat is nodig, want in de periode januari 2018 tot januari 2020 waren er 85 geregistreerde ongevallen op deze lijn waar de tram bij betrokken was.

Gevaarlijke overwegen verdwijnen

Een groot gedeelte van het geld gaat naar project Guisweg in Zaandijk. Hier moet onder andere een nieuwe fiets- en voetgangerspad en verbindingsweg voor automobilisten onder het spoor door komen. Deze nieuwe verbindingsweg is dan dé nieuwe verbinding tussen de Provincialeweg en de A8. A8-aansluiting 2 komt dan te vervallen. Het gebied in Zaandijk moet toekomstbestendig worden voor al het verkeer, vooral door de komst van nieuwe woningen. Daarnaast gaan er in de toekomst meer treinen rijden op het spoor. Juist daarom is het noodzakelijk dat deze overwegen verdwijnen en dat er onderdoorgangen komen. Dat is voordelig voor al het verkeer. Iedereen hoeft dan niet meer te wachten voor de spoorbomen, die als er niks gebeurt straks meer dan 30 minuten per uur dicht zijn. Tenslotte is het een stuk veiliger, voor iedereen.

schets definitief voorkeursalternatief project guiswegAfbeelding: het ontwerp voor het project Guisweg in Zaandijk. LEX VAN ELTEN

Investeren in slim en duurzaam reisgedrag van personeel in de regio

De Vervoerregio voert samen met het rijk, provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam, provincie Flevoland en gemeente Almere een werkgeversaanpak uit. Dat gebeurt dit jaar nog. Met deze aanpak worden werkgevers geholpen bij het stimuleren van slim en duurzaam reisgedrag van hun personeel.

Meer weten over remenergie en andere projecten? 
Ga dan naar www.wijnemenjemee.nl voor meer interviews en achtergrondinformatie.

Geef een reactie