Op de fiets naar en op Schiphol

Er wordt hard gewerkt aan het project ‘Multimodaal Knooppunt Schiphol’. Onder andere het busplatform wordt vernieuwd en er komen rechtstreekse trappen vanaf het busstation naar het treinperron. Maar dat zijn niet de enige vervoersmiddelen waar aandacht aan besteed wordt in dit project. Er is ook ruimte voor de fiets. Want de fiets is gezond, uitstootvrij en vaker dan je denkt een goed alternatief voor de auto om mee naar Schiphol te komen. Maar met de fiets naar Schiphol gaan, betekent ook dat de fiets ergens geparkeerd moet worden. Daarom vertelt Robin Exel, projectmanager, over zijn project: de nieuwe fietsenstalling bij Schiphol.

Fietsend naar Schiphol. Is dat niet een illusie?

Robin: ‘Nee hoor. Kijk, wij begrijpen ook dat je met een koffer van drieëntwintig kilo niet op de fiets stapt naar Schiphol. Maar Schiphol is een reisbestemming voor veel meer dan alleen vliegreizigers. Er zijn bijvoorbeeld ook veel mensen die werken op Schiphol. Zij pakken de fiets als onderdeel van woon-werkverkeer. En andere reizigers pakken niet het vliegtuig, maar juist de bus of trein op weg naar werk, hobby’s of vrienden. Dan vormt de fiets een mooie optie als vervoersmiddel voor de first en last mile van de reis. Bijvoorbeeld voor inwoners van Hoofddorp en Aalsmeer. Er is dus een grote groep mensen voor wie de fiets een heel goede optie is, of kan worden, om mee naar Schiphol te reizen. Daarom willen we een goede fietsenstalling maken waar hun fiets kan staan.’

Marja Ruigrok, lid dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam:

‘De verbeterde fietsenstalling en het nieuwe busstation maken van Schiphol een aantrekkelijke overstaplocatie voor reizigers. Dus pak die fiets, want bij busstation Schiphol kan je die prettig stallen.’

Hoe komt de nieuwe fietsenstalling eruit te zien?

‘Het wordt een gebruiksvriendelijke en functionele stalling waar zo’n vijfhonderd fietsen terecht kunnen. Dat is meer dan twee keer zoveel als in de huidige fietsenstalling. De stalling komt gedeeltelijk op dezelfde locatie als waar deze nu is, al is de indeling anders. Zo zal het een lange galerij worden met in het midden een fietspad en aan beide kanten twee lagen fietsenrekken. Fietsers kunnen hierdoor de fietsenstalling makkelijk inrijden en in een vloeiende beweging hun fiets parkeren. In de huidige fietsenstalling staan de fietsen haaks op het pad, waardoor je moet zigzaggen om je fiets te parkeren. Daarnaast hebben we goed gekeken naar de uitstraling van het busplatform. De fietsenstalling krijgt een zelfde architectuur van lage overkappingen die boven de fietsen hangen. Dit zijn dezelfde kappen die het busplatform ook krijgt. Daardoor zijn de fietsen beter beschermd tegen de elementen en vormt de stalling een geheel met de rest van de omgeving. De locatie blijft ongewijzigd omdat deze naast het nieuwe busstation is en bij de overstap naar de trein. Daardoor houden we de overstaptijd voor reizigers die hun route vervolgen zo kort mogelijk.’

Hoe zit het met de beveiliging? En is het ‘betaald parkeren’? 

Robin: ‘De stalling is 24-uur per dag gratis toegankelijk. Er is geen aparte bewaker aanwezig. Maar, er hangen hier overal camera’s en er is 24-uur per dag volop bewaking aanwezig op Schiphol. Dus in die zin is de fietsenstalling juist extra goed beveiligd. Er zijn geen toegangspoortjes, je kunt je fiets snel en makkelijk parkeren zonder in- of uitcheck. Wel geldt een maximale stallingsduur. Je mag je fiets er niet langer dan vier weken neerzetten.’

Dit wordt de nieuwe fietsenstalling

Dit is de huidige fietsenstalling

Wanneer is de fietsenstalling gereed?

De bouw van de fietsenstalling valt samen met de bouw van het nieuwe busplatform. Omdat er nu op dezelfde plek al een fietsenstalling staat, wordt deze tijdelijk verplaatst naar ‘de Driehoek’. Dat is het pleintje aan de noordelijke kant van het Sheraton Hotel waar het fietspad van de Schiphol boulevard eindigt. Tot de nieuwe fietsenstalling af is, kunnen reizigers in deze tijdelijke stalling hun fiets kwijt. De nieuwe fietsenstalling wordt gelijktijdig met het nieuwe busplatform opgeleverd.’

Wat vind je het interessantst aan je project?

‘Er komen zoveel verschillende partijen samen bij het project Multimodale Knooppunt Schiphol. En daarnaast is Schiphol een plek waar altijd alles in beweging is. Het gaat hier altijd door, 24 uur per dag.’ vertelt Robin. ‘Dat maakt het interessant. En dat maakt dat ik in mijn project veel met anderen moet plannen en afstemmen om alles in de juiste volgorde te laten gebeuren. Als dat goed gaat is er binnenkort een prachtig nieuw busstation met fietsenstalling, waar reizigers en mensen die werken op Schiphol met een gerust hart hun fiets kunnen stallen. Dat is natuurlijk een mooi doel. Daar steek ik graag de handen voor uit de mouwen.’

Maand van de fiets

Dit is een artikel in het kader van de maand van de fiets. Vervoerregio Amsterdam claimt de maand juni als dé maand van de fiets. Tijdens deze maand brengen we vrijwel alles aan het licht wat we in deze periode als organisatie doen omtrent de fiets. Want de fiets is duurzamer en ruimte efficiënter dan de auto of het openbaar vervoer. Zin om meer te lezen? Probeer het artikel over de fiets-vaar excursie in Landsmeer. Of lees over het fantastische ‘tunnelvisionair’ idee van Thijs en Iris. En meld je vooral aan voor de nieuwsbrief!

Geef een reactie