Investeren in mobiliteit: de mens op één, dan het systeem 

De Vervoerregio investeert in 31 projecten in de regio die bijdragen aan een toegankelijker openbaar vervoer, verbetert fietsverbindingen en verkeersveiligheid. Dat blijkt uit het besluit van het Dagelijks Bestuur van 23 november. De Vervoerregio maakt daarbij gebruik van het STOMP-principe als het gaat om de keuze voor investeringen. Stappen, trappen, openbaar vervoer, mobility as a service en de personenwagen: in die volgorde. Dat betekent dat de Vervoerregio als eerst kijkt naar verbeteringen voor de voetganger en fietser en dan pas naar de personenauto. De mens staat daarbij centraal, daarna pas het systeem.

foto met voetgangers en fietsers- Arjen Vos

Fiets als vervanger voor de auto op verschillende afstanden

De fiets staat hoog op de agenda van de Vervoerregio. Want de fiets is steeds vaker een vervanger voor de personenauto. Dat hoeft niet per se voor de lange afstanden – daarvoor kan immers gebruik gemaakt worden van het openbaar vervoer – maar wel voor de korte en middellange afstanden. Bijvoorbeeld voor het reizen tussen Zaanstad en Amsterdam, of Ouder-Amstel en Amstelveen. Daarom investeert de Vervoerregio in regionale fietspaden, doorfietsroutes en fietspaden in het algemeen. Zo investeert de Vervoerregio in het verbeteren van de fietsroute bij de Nesciobrug in Amsterdam Oost: de fietsroute tussen Kanaaldijk tussen Diemen-Noord en Amsterdam Oost. Maar ook de regionale fietsroute van het Spoorlijnpad – het deel tussen het Bielzenpad en Stommeerkade –  in Aalsmeer wordt aangepakt.

We zijn blij dat er veel fietspaden worden aangepakt en verbeterd in onze regio. Door het verschuiven van de reiziger van bijvoorbeeld de auto naar de fiets én de komst van de snelle elektrische fietsen en fatbikes, wordt het steeds drukker – maar ook gevaarlijker – op het fietspad. Daarom investeren we ook weer in gerichte verkeersveiligheidsmaatregelen.

Aldus Marja Ruigrok, lid van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam.

Verkeersveiligheid daarom ook belangrijke opgave

Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden in het verkeer stijgt. De Vervoerregio wil in 2050 zo dicht mogelijk bij het doel van nul verkeersdoden en ernstig gewonden komen. Want elk slachtoffer is er één teveel. Daarom focust de Vervoerregio zich op plekken waarvan bekend is dat de kans op ongevallen groot is. Door die plekken zo snel mogelijk aan te pakken, wil de Vervoerregio op korte termijn een trendbreuk voor elkaar krijgen en de stijging van het aantal verkeersdoden omzetten in een daling. Dit keer investeert de Vervoerregio in verkeersveiligheidsmaatregelen onder andere in Uithoorn en Ouder-Amstel. Denk daarbij aan het verkeersveiliger maken van oversteeksituaties en aan snelheidsverlaging op een aantal kruisingen. Het gaat daarbij om plekken waar zich nog geen verkeersongevallen hebben voorgedaan.

Bekijk het volledige overzicht van de projecten waaraan de Vervoerregio bijdraagt hier. Met deze projecten draagt de Vervoerregio bij aan een bereikbare en toegankelijke regio.

Geef een reactie