Lobby om gat te dichten van Noord/Zuidlijn

In januari van dit jaar was in de Tweede Kamer het zogenaamde MIRT-debat, een debat over Verkeer & Vervoer in Nederland. Een voor ons belangrijk onderwerp is het doortrekken van de Noord/Zuidlijn, het afmaken van het Zuidasdok en het gedeeltelijk sluiten van de kleine metroring in Amsterdam. Daar zijn in december 2022 al afspraken over gemaakt en die zijn afgelopen december nog eens bevestigd met de samenwerking over de verkenning van de Noord/Zuidlijn. Maar afgelopen jaar is een, door het Rijk veroorzaakt, tekort ontstaan van 1,8 miljard. We zijn afgelopen weken druk bezig geweest om het belang van deze ’’draaischijf’’ nogmaals onder de aandacht te brengen van de Haagse politiek. De doorgetrokken Noord/Zuidlijn geeft ruimte op het spoor voor (inter)nationaal treinverkeer, is noodzakelijk voor de veiligheid op Schiphol en is voorwaardelijk voor de bereikbaarheid van woningen en arbeidsplaatsen. En dat hoorden we terug in de bijdragen in het debat. Met een sterke delegatie van 4 CEO’s, 2 gedeputeerden en 8 wethouders zijn we in gesprek gegaan met fractievoorzitters en Kamerleden. Daarnaast hadden we goede pers in het NOS Journaal en in de Telegraaf.

Donderdag 18 januari 2024 bezochten we met de volgende delegatie de Tweede Kamer: Ruud Sondag van Schiphol, Marjan Rintel van KLM, Wouter Koolmees van de NS, John Voppen van Prorail, Jeroen Olthof van de Provincie Noord-Holland, Jan de Reus van Provincie Flevoland, Melanie van der Horst en Reinier van Dantzig van de gemeente Amsterdam, Gerard Slegers van de VRA en Zaanstad, Julius Lindenbergh van de gemeente Almere, Nils Langedijk van de gemeente Dijk en Waard en vertegenwoordiger van Noord-Holland Noord, Hugo Bellaart van Gemeente Gooise Meren, Bas van Leeuwen van de Gemeente Haarlem en ik zelf namens Haarlemmermeer en de Vervoerregio. We spraken Rob Jetten D66, Frans Timmermans GL/PvdA, Bente Becker VVD, Hester Veltman VVD, Claudia van Zanten BBB, Habtamu de Hoop GL/PvdA, Mpanzu Bamega D66 en Olger van Dijk NSC. We overhandigden hen een pamflet voor samenwerking. Daarnaast bezocht ik deze week met Harro Homan van Prorail de Schipholtunnel en met Bart Vink de werkzaamheden op het Zuidasdok. Het was een geslaagde week! Gelukkig hebben we de foto’s nog!

Maandagmiddag in de Telegraaf naar aanleiding van het MIRT-debat: Meerderheid Tweede kamer wil vervoerplannen uit ijskast halen. De Noord/Zuidlijn moet doorgetrokken worden naar Schiphol en Hoofddorp, plannen voor de Lelylaan dienen doorgang te vinden en er moet vaart gezet worden achter het alsnog uitvoeren van de werkzaamheden bij 17 infraprojecten… Dat wil een meerderheid van de Tweede Kamer… En dinsdag in de papieren versie van de Telegraaf en het Haarlems Dagblad nogmaals het bericht dat een meerderheid van de Tweede Kamer o.a. doorgang Noord/Zuidlijn wil.

One Response to “ Lobby om gat te dichten van Noord/Zuidlijn ”

  1. Interessant, wel jammer dat ze “Amsterdam” overal verkeerd schrijven (er staat “Nederland weer verbonden”, bedoeld wordt natuurlijk: Mokum).

Geef een reactie