Parkeerdruk P+R Halfweg – Zwanenburg wordt aangepakt 

Bij MeerRadio mocht ik de aanpak rond het station in Halfweg-Zwanenburg toelichten aan Henny Beijer. We willen het voor OV-reizigers aantrekkelijker maken dan voor andere parkeerders. De parkeerdruk rond station Halfweg-Zwanenburg is al jaren hoog. De gemeente vermoedt dat een deel van de parkeerders die gebruikmaken van het parkeerterrein geen OV-reizigers zijn. Het college van B&W heeft daarom besloten om op de P+R van het station betaald parkeren in te voeren tegen een laag dagtarief voor OV-reizigers. Luister hier het item en lees verder voor meer informatie.   

Klanten van de outlet 

In november 2020 is in Halfweg een outletcentrum geopend dat in de directe omgeving van het P+R-terrein ligt. In de parkeergarages van de outlet geldt betaald parkeren. De huidige P+R bij het station is gratis en daarom een interessant alternatief voor bezoekers van de outlet. Om misbruik tegen te gaan en te zorgen dat het terrein vooral beschikbaar is voor OV-reizigers gaat de gemeente op het P+R terrein betaald parkeren invoeren. OV-reizigers die een rechtsgeldige in- en uitcheck op een ander station hebben gemaakt gaan een laag tarief van rond de 2,50 euro per dag betalen. Overige gebruikers van het terrein betalen een regulier tarief van ongeveer 12 euro per dag

Parkeerruimte zo goed mogelijk verdelen 

De gemeente wil ervoor zorgen dat de beschikbare parkeerruimte zo goed mogelijk verdeeld wordt en dat de parkeerplaatsen gebruikt kunnen worden door de mensen voor wie deze bestemd zijn. Voor dit parkeerterrein zijn dat de OV-reizigers. Daarnaast wil de gemeente het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren.

De parkeerdruk op de parkeerdruk bij het NS-station van Halfweg neemt toe. Bewoners kunnen steeds moeilijker een plek vinden.

De parkeerdruk op de parkeerdruk bij het NS-station van Halfweg neemt toe. Bewoners kunnen steeds moeilijker een plek vinden. Foto: Jur Engelchor

Beheer 

Het P+R terrein bij station Halfweg – Zwanenburg zal voor de gemeente door de NS of een gelijkwaardige partij worden beheerd. Voordeel daarvan is dat de gemeente niet zelf in de regulering en in de benodigde installaties hoeft te investeren. Ook het dagelijks beheer, het onderhoud en het afhandelen van klantvragen of meldingen van storingen zijn de verantwoordelijkheid van deze partij. Het terrein zal dezelfde herkenbare uitstraling krijgen als vergelijkbare P+R parkeerterreinen bij stations waar betaald parkeren is ingevoerd. Op de P+R bij station Nieuw-Vennep blijft parkeren de eerste 24 uur gratis. Er is hier namelijk onderzoek gedaan waaruit blijkt dat er geen sprake is van te hoge parkeerdruk.  

Wanneer gaat dit van start? 

Komend jaar worden de systemen aangebracht die nodig zijn voor de invoering van het betaald parkeren zoals een slagboom, kaartjesautomaat en intercom. De verwachting is dat de werkzaamheden aan het einde van het jaar klaar zullen zijn.

Geef een reactie