Toen ik net in Haarlemmermeer kwam wonen, mocht ik als kersverse wethouder vormgeven aan het nieuwe beleid voor toerisme, evenementen en promotie. Voorheen werden deze onderwerpen los van elkaar met de gemeenteraad besproken, maar ik vond het een logische keuze om ze te combineren. Ten slotte lag de focus van het nieuwe beleid bij de bewoner en de buurman/buurvrouw van onze gemeente. De achterliggende gedachte van het nieuwe beleid? Als we onze gemeente zo aantrekkelijk mogelijk presenteren aan onze eigen inwoners, dan worden zij vanzelf de ambassadeurs van onze gemeente. En zeg nou zelf: wie kunnen Haarlemmermeer en alles wat de gemeente te bieden heeft nu beter promoten dan onze eigen inwoners? Dit uitgangspunt werd nog voor Corona neergezet. Toen wisten we nog niet hoe belangrijk een fijne omgeving met groen, water, ommetjes, cultuur en een ruim terras wel niet zijn. Vooral tijdens een lockdown. Een vooruitziende blik dus.
We hebben inmiddels een stevige basis neergezet met Visit Haarlemmermeer. Samen met alle belangrijke partners zet Visit Haarlemmermeer onze prachtige gemeente op de kaart. Een mooi voorbeeld van die samenwerking is de eerste toerisme en recreatie TOP Haarlemmermeer die Visit in februari organiseerde. Daar wisselden meer dan 135 ondernemers uit de sector hun ervaringen en ideeën uit. Ook organiseert Visit Haarlemmermeer verschillende campagnes zoals Haarlemmermeer culinair, fietsen, wandelen, activiteiten met kinderen. Daarmee bieden we onze inwoners en omwonenden onze lokale parels op een dienblad aan. Er valt enorm veel te beleven in onze gemeente. Dus waarom buiten de gemeentegrenzen kijken voor een dagje uit? Want wat je van dichtbij haalt, is tenslotte veel lekkerder!
Geniet van de zomer in Haarlemmermeer!
Wethouder Marja Ruigrok