Artikel HC Nieuws – Wethouder Marja Ruigrok ziet kansen om de komende jaren een periode van nachtrust te realiseren op luchthaven Schiphol. Zij heeft als wethouder recentelijk de luchthaven in haar portefeuille gekregen, nadat Jurgen Nobel als staatssecretaris toetrad in het kabinet en het college besloot om de verantwoordelijkheden opnieuw te verdelen.
“Ik zie dat het belang van een gezonde leefomgeving bij alle partijen hoog op de agenda staat,” concludeert Ruigrok, mede op basis van een brief die minister Barry Madlener aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. In die brief worden een aantal voorstellen gedaan, waarvan de wethouder meent dat ze ook goed binnen het coalitieakkoord passen. “We zijn voor een balans tussen de duurzame economische functie van Schiphol en vermindering van de geluidsoverlast,” licht ze toe.
Kabinetsmaatregelen
Minister Madlener schreef op 4 september in een brief aan de kamer dat het nieuwe kabinet een aantal maatregelen voor ogen heeft om de geluidsoverlast voor omwonenden van de luchthaven te verminderen.
Van de omwonenden moet straks 20 % minder geluidsoverlast ervaren, en het aantal mensen wat door vliegtuigen niet in slaap kan komen moet met 15% terug worden gebracht. KLM gaat daarom ‘s nachts uit eigen beweging met stillere vliegtuigen vliegen, en luchtvaartmaatschappijen zijn straks duurder uit als ze nachtvluchten met lawaaierige toestellen willen inplannen.
Wethouder Ruigrok ziet die voorstellen dus als een goed begin, en een opening om uiteindelijk die nachtelijke rustperiode te realiseren. Daarnaast bevat het regeerakkoord een passage over de mogelijke opening van luchthaven Lelystad, waardoor de omgeving van Schiphol ook kan worden ontlast
Winst aan de grond en geluidsadaptief bouwen
Waar volgens wethouder Ruigrok in de praktijk vaak aan voorbij wordt gegaan, is dat de gemeente ook veel winst kan maken door het geluid aan de grond rond de luchthaven terug te dringen, iets waar haar voorganger Jurgen Nobel ook vaak op hamerde.
Als voorbeeld noemt ze geluidsadaptief bouwen. Volgens onderzoeken van TU Delft en het AMS Institute zou het lawaai van vliegtuigen daardoor met gemiddeld veertien decibel worden teruggedrongen, ook in de buitenruimte.
Als oplossing om uitstoot op en rond de luchthaven tegen te gaan wijst Ruigrok op de Airport-shuttle bus, waardoor 28 hotels in de omgeving via één elektrische buslijn verbonden worden met het vliegveld. Daardoor hoeven hotels niet allemaal een eigen dieselbus te regelen.
Technologische ontwikkelingen
Marja Ruigrok ziet verder veel reden tot optimisme voor de toekomst. “Ik geloof heel erg in technische ontwikkelingen. Ik ben onlangs op bezoek geweest in Hamburg, en daar is men bezig met vliegen op waterstof,” vertelt ze.
Toch snapt de wethouder dat de maatregelen en technische ontwikkelingen sommigen niet snel genoeg zullen gaan. De aanleg van de Noord/Zuidlijn zal op termijn volgens Ruigrok ook grote gevolgen kunnen hebben voor de luchthaven. “Er zijn dagelijks ongeveer 20 tot 30 directe vluchten van Schiphol naar verschillende luchthavens in Londen, waaronder Heathrow, Gatwick, City, Stansted en Luton,” aldus de wethouder.
Als de metro een deel van het vervoer binnen de randstad oppakt, ontstaat er vervolgens meer ruimte voor internationale treinen, die vooral korte afstandsvluchten naar bijvoorbeeld Brussel, Londen of Berlijn zouden kunnen vervangen.
Door Joost Verhagen
Marco Slingerland
Heel goed Marja,
Met jou komt die ????????????op zijn plaats.
Groet, Marco