Beroepsvaart is eigenlijk pleziervaart

Want van veel schoon en slim vervoer over water heeft iedereen plezier!

De ambities zijn helder: hoe meer we vervoeren over water hoe minder er over de weg hoeft. En als we dat ook nog eens slim en schoon doen, zijn we helemaal goed bezig! En dan komen de uitdagingen: hoe zorgen we voor goede doorstroming als er meer over water gaat en de bruggen vaker open moeten? Hoe stemmen we spoor- en wegverkeer goed af en zorgen we voor een blauwe golf op het water? Kansen genoeg: bouwmaterialen die elektrisch of zelfs zelfvarend afgeleverd worden bij de bouwplaats, opslag op het water, containervervoer met “swapable” containers en accu’s zodat je die op de kade op kan laden en je zelf door kan varen (net als je vroeger een vers paard nam langs de trekvaart). Afstemmen van ladingen en dienstregelingen….. 


Uitdagingen en kansen genoeg dus! Vandaag nam ik, op uitnodiging van Jeroen Olthof, een kijkje in de brug- en sluis bedieningscentrale in Noord-Holland. Ik kon live meekijken met de bediening van de Schiphol draaibrug in onze ringvaart. De ‘’Wilma 6’’ en de ‘’Sonora” lagen te wachten op doorvaart door deze door ons recent benoemde monumentale brug. Mooi om de enorme mogelijkheid van techniek te zien. Nu nog meer inzetten op samenwerking en het oppakken van alle uitdagingen die er liggen! 

Geef een reactie