Ambitie is geen vies woord

Gisteren was The NextWomen Summit. Ook dit jaar sta ik weer op de lijst van the NextWomen100, een lijst met 100 toonaangevende zakenvrouwen in Nederland. Dit keer in de categorie ”serial entrepreneur & investor”. Aan het eind van deze week verschijnt de lijst in Elsevier

Het was een inspirerende dag in B-Amsterdam. Het thema was ambitie, ingegeven door de keynote speaker van vorig jaar, Koningin Maxima. Het is een thema waar ik met vriendinnen nachtenlang over kan discussiëren: gaat ambitie altijd ten koste van iets anders of is ambitie gewoon een gezonde en ontzettend leuke drijfveer? Je snapt al in welke richting ik denk.

De aftrap werd gegeven door een selfie-dansje van Marianne Zwagerman en Chantal Janzen. Chantal gaf aan hetzelfde motto van Pipi Langkous te hanteren als ik: ”Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”. Met een ongebreidelde ambitie heeft zij haar carrière vorm gegeven. Steeds vroeg iemand in haar omgeving zich af of ze wel zeker wist of ze dit zou kunnen. Altijd was haar antwoord: ”Dat weet ik niet, maar ik ga het proberen”.

De ambitie van Marianne Zwagerman werd duidelijk toen ze Prins Constantijn van het podium afstuurde, na zijn interview met de CEO’s van Catawiki en NextDoor “Ik begrijp dat vrouwen vaker van zich moeten laten horen en het podium moeten pakken. Dus dat doe ik dan ook: wegwezen!”

Tijdens de workshop van Kees de Jong van NLGroeit bleek dat ambitie de grootste succesfactor is van groeiende ondernemingen. Dat en veel aandacht voor cultuur, mensen, cash en schaalbaarheid. Als mentor van NLGroeit mocht ik een van de tafels begeleiden in hun zoektocht naar groei: waar wil ik heen, wat heb ik nodig en wie of wat kan me daarbij helpen. In onze groep werden slimme tips gegeven: zorg dat je investeerder niet alleen geld maar ook kennis (en geloof in jou) met zich meebrengt en neem gewoon twee (of drie) mensen tegelijk aan. Dat scheelt in selectie en bij het inwerken. Heleen van Oord gaf ons nog mee: durf mensen aan te nemen die beter zijn dan jij zelf.

Tussendoor heb ik nog even bijgesproken met de nieuwe programmanager van Rockstart Impact, voor een nieuwe ronde pitchende ondernemers in Nepal. Een beetje multitasken lukt best op zo’n summit.

In een volgende sessie heb ik geleerd dat een exit pas succesvol is als iedereen blij is: de koper, de verkoper, de medewerkers en de klanten. Helaas was er maar weinig ervaring met het verkopen van https://www.marjaruigrok.nl/2017/04/28/aandelen-voor-medewerkers-verstandig-of-niet/#more-1187aandelen aan medewerkers.

De winnaar van de pitchcompetitie werd Endeer, 3D geprinte cups voor de perfecte pasvorm in BH’s. Na twee pitches over vagina’s en een pitch over verantwoorde kleding, bleek deze startup toch het meest disruptive.

En daarna mochten wij op de muziek van Justin Timberlake naar het podium dansen: de dames uit the NextWomen100. Gezelligheid dus. Met nog een drankje en een diner in Bureau. Een ambitieus dagje dus!

Marja Ruigrok

Over Marja Ruigrok

Connector en ondernemer. Oprichter en partner van marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel, voormalig fractievoorzitter van de Amsterdamse VVD, bestuurder, commissaris, raad van toezicht, kwartiermaker en ambassadeur van diverse organisaties, spreker, investeerder en mentor voor (impact) ondernemers. 

Geef een reactie