Afgelopen week was ik met Trade & Innovate in een item van RTL-Z. De opnames waren bij Schoon Schip in Amsterdam Noord, een unieke woonwijk die geheel zelfvoorzienend is (en drijvend op het water). Hier is veel innovatie en internationale kennis bij komen kijken. Precies het onderwerp waar Trade & Innovate zich mee bezig houdt.
Denmark first ;-)
Ruim twee dagen was ik mee op een inspiratiereis met de AAA (nee, niet waar je aan denkt, maar de Amsterdam Airport Area), de publiek-private organisatie van de regio rond de lucht- en zeehaven die zich inspant voor het aantrekken van bedrijvigheid in de regio. We bezochten deze havens van Denemarken en namen meteen gebiedsontwikkeling, de Nederlandse ambassade en dubbel ruimte gebruik mee in ons bezoek.
Lees verderAward voor slim stroomdelen
Schiphol Trade Park in Haarlemmermeer heeft een PlaBeKa-bokaal gewonnen in de categorie âenergietransitie op bedrijventerreinenâ. PlaBeKa, Platform Bedrijven en Kantoren, reikte de bokaal uit tijdens het symposium van de MetropoolRegio Amsterdam (MRA) âState of Sustainabilityâ.
Lees verderHistorisch landbouwen
De Stichting MeerHistorie omarmt het erfgoed van de polder en laat het weer tot leven komen. Dat doen ze onder andere door historische landbouwwerktuigen te laten zien en te gebruiken. Ik ben nu twee keer bij hun ââploegenwedstrijdââ (wie maakt de beste geulen in het land) geweest en was deze zomer ook bij de dorsdag. Indrukwekkend en liefdevol zoals er met machines uit het verleden wordt omgegaan. Ga volgende keer ook eens kijken en word verliefd!
Vergunning voor nieuw museumpaviljoen verleendÂ
De vergunning voor het nieuwe museumpaviljoen naast Gemaal De Cruquius is verleend; een feestelijk moment. âŻDat maken Elise van Melis, directeur Haarlemmermeermuseum De Cruquius, en Marja Ruigrok, wethouder Cultuur Haarlemmermeer, bekend. Marja Ruigrok: âMet deze nieuwbouw hebben we nog meer gelegenheid om het verhaal van het gemaal te vertellen, de overwinning op het water, en de oorsprong en geschiedenis van Haarlemmermeerâ.
Het eerste nieuwbouwplan dateert van 2006. Na enkele vervolgontwerpen is het bescheiden maar stoere ontwerp van architectenbureau Braaksma & Roos zonder een enkel bezwaar goedgekeurd. Elise van Melis: âEindelijk kunnen we verder. Ze zeggen wel âpapier is geduldigâ, maar ik ben heel blij dat we nu aan de volgende fase kunnen werken, die van de bouw en de inrichting van het museumâ. DeâŻvoorbereiding voor de nieuwbouw door bureau Building for Tomorrow is in volle gang.Â
Lees verder



